HF0256l Hlavní předmět programu II - historický hoboj

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/24. 13 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Tereza Samsonová (přednášející)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonaná zkouška za zimní semestr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Historický hoboj: V druhém ročníku by měl být student veden tak, aby kromě dvou hlavních stylových proudů, kterým se věnoval v prvním ročníku, získal dovednosti a znalosti v dalších dvou zásadních stylových směrech historické hudby. Ve výběru studijního repertoáru pedagog reaguje na silné a slabé stránky studenta. Měl by podpořit silné stránky a individuálně pracovat na zlepšení slabých stránek a navrhnout řešení, která používají jak primární literaturu, tak doplňující informace z moderních zdrojů. Student má byt veden tak, aby si začal uvědomovat a prohlubovat základy specifické interpretace a možnosti jednotlivých interpretačních přístupů. Měl by se seznámit se skladbami středně náročného interpretačního charakteru. U historických smyčcových nástrojů (historické housle a historické violoncello) by mělo nastat ustálení specifické tvorby tónu a vědomé použití specifického smyčce pro daný historický styl, u historických klávesových nástrojů (cembalo, klavichord nebo kladívkový klavír) by měla nastat fáze vědomého užívání nuancí v artikulaci v souladu se stylem volené literatury, u historických dechových nástrojů (traverso a historický hoboj) by mělo nastat vědomé užívání specifické tónové estetiky v souvislosti s ideálem a interpretačními východisky doby) v historickým zpěvu by měla být prohloubená znalost o specifickém použití hlasů v různých národních stylech, v loutně by měl student ukotvit rozdíly mezi interpretaci renesanční a barokní literatury. Studium má podporovat studenta v získávání znalostí historických pramenů, které mu poskytují rámec pro jeho umělecké rozhodování a sdělení a interpretaci. Vývoj studenta by měl být veden tak, aby mohl přispívat vlastním bádáním a vlastní reflexí ke stále aktuální poptávce po detailní znalosti historických nástrojů a způsobu hry na ně. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění, stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
Semestrální zkouška v rozsahu 30 min.
Osnova
  • Artikulace ve vztahu ke stylu zvolené skladby a k rétorickému charakteru kompozice, práce s časem a agogikou v kontextu skladby, rozvoj interpretačních výrazových prostředků v souladu se zvolenou kompozici, rozvoj estetiky tvorby tónu, rozvoj praktického poznání a realizace dalších dvou stylových směrů daného nástroje či zpěvu
Literatura
  • Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753 a 1762), Breitkopf und Härtel 1969. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990). info
  • Türk, Daniel Gottlob: Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und Lernende (1789, facs. Kassel Bärenreiter, 2009). info
  • WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Praha: Vyšehrad, 2011. info
  • MOZART, Leopold. Leopold Mozarts ... Gründliche Violinschule, mit vier Kupfertafeln und einer Tabelle. 2. verm. Aufl. Augsburg: Gedruckt bey J. J. Lotter, 1770.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.