HF:HF0229l Hlavní předmět programu II - l - Informace o předmětu
HF0229l Hlavní předmět programu II - loutna
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/2/28. 15 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- BcA. Bc. Kateřina Maňáková, MMus, DiS. (přednášející)
- Garance
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- úspěšně absolvovaný zimní semestr
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Historická interpretace (program HF, Hin:N)
- Cíle předmětu
- Loutna: Student má prohloubit vlastní vzhled do otázky stylové interpretace hudby starších období. Studium má podporovat jeho experimentování na základě znalostí historických pramenů, které mu poskytují rámec pro jeho umělecké rozhodování a sdělení. Vývoj studenta by měl být veden tak, aby student mohl přispívat vlastním bádáním a vlastní reflexí k pořád aktuální poptávce po detailní znalosti historických nástrojů a způsobu hry na ně. Studenti mají dosahovat vyšší úrovně uvědomění se smyslu historického kontextu a významu obsahu traktátů a jiných historických zdrojů vlastní interpretační volby. Student by měl získat vědomí o tom, že v rámci historické hudby existují velké stylové rozdíly, které vyžadují různé interpretační řešení. Měl by být schopen rozpoznat, že stejně jako dnes existují různé školy a trendy s různými přístupy. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
- Výstupy z učení
- Na konci studia je student schopen: - prezentovat sám sebe jako interpreta s jasným individuálním přístupem a s velmi vysokou technickou způsobilostí - sestavit a zrealizovat koncertní program, který prokazuje jeho znalosti v rozmanitých bohatstvích ve zdrojích v oblasti volby repertoáru a uměleckého rozhodování - prokazuje výběrem programu a výkonem vědomý vztahu s relevantními prameny, které definují jeho umělecký profil v kontextu současných konvencí v oblasti staré hudby - porozumět pozici hudebníka mezi partiturou a (specializovaným nebo ne-specializovaným) publikem - realisticky odhadnout vlastní možnosti v profesi a pochopit cennost vlastní iniciativy.
- Osnova
- Intonace/ladění ve vztahu ke zvolenému repertoáru a k historickým pramenům
- Rozlišování hráčských technik dle národních stylů
- Artikulace ve vztahu ke stylu zvolené skladby a k rétorickému charakteru kompozice
- Zacházení s časem, agogickou v kontextu skladby
- Užití akcentů a jeho vliv na charakter kompozice
- Kontext vzniku skladby
- Prstoklad a technické parametry hry
- Výběr dalšího stylu relevantního pro daný nástroj či zpěv - v závislosti ke zvolenému recitálovému programu
- Výukové metody
- monologická, dialogická, heuristická, projektová, experimentální forma výuky
- Metody hodnocení
- zápočet na základě společného vyhodnocení činnosti studenta
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0229l