HF0202l Hlavní předmět programu III - cembalo a historické klávesové nástroje

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/24. 13 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (přednášející)
MgA. et MgA. Elena Pokorná, Ph.D. (přednášející)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
zápočet za zimní semestr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cembalo a historické klávesové nástroje: Výuka je vedená k úspěšné přípravě absolventského projektu a k prohloubení všech dříve dotčených aspektů: tvorba tónu, použití artikulace, zacházení s časem (timing), intonace u neklávesových nástrojů/ladění u klávesových nástrojů a loutny, nasazení tónu atd. Studenti mají dosahovat uvědomění si smyslu historického kontextu a významu obsahu traktátů a jiných historických pramenů vlastní interpretační volby. Student by měl získat povědomí o tom, že v rámci historické hudby existují velké stylové rozdíly, které vyžadují různá interpretační řešení a přístupy. Smyslem technického a estetického vedení by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčivému výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění pramenů, stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
absolventský projekt
Osnova
  • Osvojení a prohloubení všech doposud zrealizovaných oblastí, příprava absolventského projektu, aspekt akcentování a jeho vliv na charakter kompozice, vliv kontextu vzniku skladby na interpretaci, koncentrace na zvolené různorodé styly, například rané baroko v Itálii, či pozdní baroko ve Francii s vypracováním typických stylových a interpretačních rysů
Literatura
  • Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753 a 1762), Breitkopf und Härtel 1969. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990). info
  • Türk, Daniel Gottlob: Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und Lernende (1789, facs. Kassel Bärenreiter, 2009). info
  • WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Praha: Vyšehrad, 2011. info
  • MOZART, Leopold. Leopold Mozarts ... Gründliche Violinschule, mit vier Kupfertafeln und einer Tabelle. 2. verm. Aufl. Augsburg: Gedruckt bey J. J. Lotter, 1770.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0202l