HF:HF0144l Dirigování orchestru (Cvičný o - Informace o předmětu
HF0144l Dirigování orchestru (Cvičný orchestr) III
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Tomáš Hanus (cvičící)
doc. MgA. Jakub Klecker (cvičící)
Robert Kružík (cvičící)
doc. Mgr. Emil Skoták (cvičící)
prof. Mgr. Jan Zbavitel (cvičící) - Garance
- prof. Rostislav Hališka
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování zimního semestru
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu cvičný orchestr je praktická výuka práce s hudebním souborem, ve finální fázi pak se symfonickým orchestrem. Tento předmět je nejdůležitější fází přípravy studenta oboru řízení orchestru. Při této činnosti využívá všech poznatků a návyků získaných v průběhu studia v dalších předmětech, ať už teoretických či při praktickém nácviku u klavíru, nebo také praktickým využíváním individuálních schopností (klavírní korepetice, asistence v profesionálním prostředí, vedením nejrůznějších souborů čí působením v nich). Didaktické hledisko je zde zastoupeno v historickém vývoji hudby, takže vhodně volený repertoár nejen upevňuje smysl pro styl jednotlivých období, ale stále složitější kompozice zvyšují nároky na všechny složky dirigentovy, v tomto případě studentovy erudice. V samotném předmětu „cvičný orchestr“ je výuka završena hudbou skladatelů 20.století, s interpretaci současné hudby se studenti začínají seznamovat v rámci veřejných koncertů školy, kde pravidelně interpretují premiéry skladeb studentů skladatelské katedry.
- Výstupy z učení
- Výstupem tohoto studia je zkouška, případně veřejné vystoupení, které student provádí s hudebním souborem – orchestrem, Průběh práce ve zkouškách a případné veřejné vystoupení ( obojí je nahráváno a následně hodnoceno) prokáží všechny studentovy schopnosti, nejen hudební a technické, ale také celkový osobní profil – psychologii, způsob komunikace s kolektivem hráčů, rychlost orientace, soustředění a pod. Pedagogické vedení studenta, zahrnující již výše zmíněné didaktické hledisko, formuje vývoj každého studenta individuální volbou repertoáru, takže v dalších částech uvedený „repertoár“ vytváří pouze hlavní osu, podle níž je veden výběr z celé šíře hudební literatury.
- Osnova
- Hudební prvky, které obohatily pokračující romantický sloh a daly vzniknout národním stylům, ovlivněné zvláště v oblasti melodiky a rytmu inspiracemi lidové hudby, jsou pro začínající dirigenty příležitostí k prokázání fantazie a hudebního cítění. Stále se rozvíjející nástrojová technika a instrumentační vynalézavost jsou pak velkou příležitostí k prokázání smyslu pro barvu a zvukovou představivost. Pro to všechno je tato hudba spojena také s největším zájmem a pozorností všech orchestrů i dirigentů a je proto i důležitou součástí přípravy studentů dirigování orchestru. B. Martinů: Špalíček (suita z baletu) L. Janáček: Šumařovo dítě S. Prokofjev: Symfonie č. 1, Klasická A. P. Borodin: Symfonie h moll, Bohatýrská C. Franck: Amor a Psyché, suita
- Literatura
- BROŽ, Jaroslav – Metodika práce s orchestrem: kapitoly o dirigování, Městské kulturní středisko S.K. Neumanna, 1975
- WATKINS, John: The Art of the Conductor: The Definitive Guide to Music Conducting Skills, Terms, and Techniques, iUniverse, USA, ISBN: 978-0-595-43396-4
- STOTTER, Douglas, Methods and Materials for Conducting
- Výukové metody
- cvičení, dílna, praxe
- Metody hodnocení
- zápočet
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0144l