HF0139l Studium operního repertoáru IV

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/2/1. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Ondrej Olos (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jakub Klecker
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Navazující studium kompletní problematiky dirigování opery přelomu 19. a 20. století
Podrobné rozbory operních titulů s partiturou.
Studium a dirigování partitur u klavíru
Seznámení posluchačů s komplexní problematikou operního provozu
Ověření teoretických znalostí operního provozu ve sledování přípravy operní inscenace v NDB.
Výstupy z učení
Předmět se zabývá rozborem interpretační problematiky jednotlivých operních titulů.
Studium je zaměřeno na podrobný rozbor operní tvorby Leoše Janáčka, porovnání původních partitur s novými edicemi, studium tempových vztahů s důrazem na dějové souvislosti a charakteristiku postav.
Propojení studia partitur s ukázkami autentických nahrávek z představení v různých divadlech vytvoří schopnost orientace v stylovosti a kvalitě studovaných titulů.
Bude tak zárukou pro schopnost samostatného studia operních titulů.
Vytvoří se schopnost spolupráce na asistentských postech v operních divadlech.Detailní a komplexní studium operních titulů
Vztah slova(libtreta) a hudby od romantismu po současnost
Studium úlohy inscenačního týmu (dirigent,režisér,dramaturg,choreograf,výtvarník) v souvislosti s inscenačním záměrem
Organizace zkouškového procesu v opeře
Psychologie práce se sólisty, sborem a orchestrem
Estetika gesta, jeho účinnost a potřebnost při realizaci operních představení
Vystupování dirigenta na koncertech a při operních představeních, seznámení z řadou zvyklostí a společenských povinností
Seznámení problematiky dirigování klasického baletu.
Osnova
  • Detailní a komplexní studium operních titulů
  • Vztah slova(libtreta) a hudby od romantismu po současnost
  • Studium úlohy inscenačního týmu (dirigent,režisér,dramaturg,choreograf,výtvarník) v souvislosti s inscenačním záměrem
  • Organizace zkouškového procesu v opeře
  • Psychologie práce se sólisty, sborem a orchestrem
  • Estetika gesta, jeho účinnost a potřebnost při realizaci operních představení
  • Vystupování dirigenta na koncertech a při operních představeních, seznámení z řadou zvyklostí a společenských povinností
  • V průběhu letního semestru IV. ročníku studia prostudovat díla: Leoš Janáček - Její pastorkyňa Boh. Martinů - Veselohra na mostě, Špalíček P.I. Čajkovskij - Labutí jezero - specifika dirigování klasického baletu.
Literatura
    povinná literatura
  • VOGEL Jaroslav - Leoš Janáček- Život a dílo, Státní hudební nakladatelství Praha 1963
    doporučená literatura
  • ZBAVITEL Jan - Interpretační poznámky ke studiu inscenací Leoše Janáčka I.díl ( Její pastorkyňa, Příhody lišky Bystroušky), Ediční středisko JAMU 2010
  • LAPŠIN Ivan - Ruská hudba, Vydavatelství Za svobodu, Praha 1947
  • BING Rudolf - 5000 večerů v opeře, Editio Supraphon, Praha 1984
  • HOSTOMSKÁ Anna - Průvodce operní tvorbou, Nakladatelství Svoboda - Libertas Praha 1993
    neurčeno
  • HAUSSWALD Günter - DAS NEUE OPERNBUCH, Henschelverlag Berlin 1957
  • TROJAN Jan - Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska II.(Expresionismus, neoklasicismus, realismus), SPN Praha 1986
  • ŠTĚDROŇ Bohumír - Janáček ve vzpomínkách a dopisech, Topičova edice, Praha 1946
  • STRAVINSKIJ Igor - Rozhovory s Robertem Craftem, Editio Supraphon Praha 1967
Výukové metody
Přednáška
Studium operních partitur u klavíru
Hodnocení operních inscenací, které během semestru shlédli posluchači v českých divadlech i zahraničí
Praktické konzultace v opeře ND Brno
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.