H70106l Jazzové aranžování II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Matúš Jakabčic (přednášející)
Garance
RNDr. Matúš Jakabčic
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H70106z Jazzové aranžování II )
Úspěšné absolvování předmětu Jazzové aranžování I a předmětu Jazzová harmonie I a úspěšné zvládnutí zimního semestru předmětů Jazzové aranžování II a Jazzová harmonie II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dosažení schopnosti studentů tvůrčím způsobem a v různých stylech zpracovat, či zaranžovat daný hudební materiál pro různá obsazení, od komorních po bigband obohacený o nástroje symfonického orchestru - jak vlastní skladby, tak skladby jiných autorů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- harmonizovat melodii různými způsoby;
- používat různá metra, polyrytmy a metrické modulace;
- tvořit různé voicingy daných akordů v dané harmonii a pro dané nástrojové obsazení;
- používat při aranžování a komponování různé kompoziční techniky;
- prakticky využít vědomosti z předmětu Jazzová harmonie;
- napsat skladbu, nebo aranžmá skladby pro různá obsazení.
Osnova
  • Komponování vlastních témat
  • Výběr vhodných témat na zpracování (aranžmá)
  • Kontrastní téma, úvod, mezihry, koda, závěr
  • Kompoziční a aranžérská práce se zvolenými tématy
  • Zpracování pro konkrétní obsazení – od komorních skupin po bigband
  • Obohacení tradičního bigbandového obsazení o nástroje symfonického orchestru
  • Studium a analýza partitur a nahrávek předních skladatelů jak z jazzové oblasti, tak i z oblasti vážné hudby
  • Uplatnění různých kompozičních a aranžérských technik (roztáhnutí formy, kontrapunkt, práce s motivy, pedálový bas, ostinato a pod.)
  • Praktická aplikace vědomostí z předmětu Jazzová harmonie (určení módů, které se mají použít při tvorbě voicingů, různé způsoby reharmonizace, tonální harmonie vs. modální harmonie, hybridní akordy a polyakordy, „upper structure triads“ a pod.)
  • Příprava notového materiálu včetně grafické úpravy
  • Organizační aspekt – výběr a oslovování interpretů, zabezpečení zkušebny, vedení zkoušek, nebo zabezpečení osoby (dirigenta), která se nastudování skladby a vedení zkoušek ujme
Literatura
    doporučená literatura
  • Arranging 2, Berklee Press – skripta
  • Chord scale voicings, Berklee Press – skripta
  • PULLIG, K. a T. PEASE. Modern Jazz Voicings: Arranging for Small and Medium Ensembles. Berklee Press.
  • LOWELL, D. a K. PULLIG. Arranging For Large Jazz Ensemble. Berklee Press.
  • PEASE, Ted. Jazz Composition-Theory and Practise. Berklee Press, 2003.
  • GOLDSTEIN, Gil. Jazz Composer's Companion. Advance Music, 1993.
  • RUSSO, W. Jazz Composition and Orchestration. University of Chicago Press, 1997.
  • NESTICO, Sammy. The Complete Arranger. Fenwood Music Co., 1993.
  • SEBESKY, D. The Contemporary Arranger. Alfred Music Publishing, 1975.
  • GARCIA, R. The Professional Arranger Composer. Alfred Music Publishing, 1979.
    neurčeno
  • Partitury a nahrávky skladeb předních skladatelů a aranžérů
Výukové metody
Přednáška s aktivní účastí studentů, pravidelná kontrola a prezentace zadání.
Metody hodnocení
Zápočet na základě:
- splnění zadání;
- docházky.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.