HF:H70106l Jazzové aranžování II - Informace o předmětu
H70106l Jazzové aranžování II
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Matúš Jakabčic (přednášející)
- Garance
- RNDr. Matúš Jakabčic
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H70106z Jazzové aranžování II )
Úspěšné absolvování předmětu Jazzové aranžování I a předmětu Jazzová harmonie I a úspěšné zvládnutí zimního semestru předmětů Jazzové aranžování II a Jazzová harmonie II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Dosažení schopnosti studentů tvůrčím způsobem a v různých stylech zpracovat, či zaranžovat daný hudební materiál pro různá obsazení, od komorních po bigband obohacený o nástroje symfonického orchestru - jak vlastní skladby, tak skladby jiných autorů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- harmonizovat melodii různými způsoby;
- používat různá metra, polyrytmy a metrické modulace;
- tvořit různé voicingy daných akordů v dané harmonii a pro dané nástrojové obsazení;
- používat při aranžování a komponování různé kompoziční techniky;
- prakticky využít vědomosti z předmětu Jazzová harmonie;
- napsat skladbu, nebo aranžmá skladby pro různá obsazení. - Osnova
- Komponování vlastních témat
- Výběr vhodných témat na zpracování (aranžmá)
- Kontrastní téma, úvod, mezihry, koda, závěr
- Kompoziční a aranžérská práce se zvolenými tématy
- Zpracování pro konkrétní obsazení – od komorních skupin po bigband
- Obohacení tradičního bigbandového obsazení o nástroje symfonického orchestru
- Studium a analýza partitur a nahrávek předních skladatelů jak z jazzové oblasti, tak i z oblasti vážné hudby
- Uplatnění různých kompozičních a aranžérských technik (roztáhnutí formy, kontrapunkt, práce s motivy, pedálový bas, ostinato a pod.)
- Praktická aplikace vědomostí z předmětu Jazzová harmonie (určení módů, které se mají použít při tvorbě voicingů, různé způsoby reharmonizace, tonální harmonie vs. modální harmonie, hybridní akordy a polyakordy, „upper structure triads“ a pod.)
- Příprava notového materiálu včetně grafické úpravy
- Organizační aspekt – výběr a oslovování interpretů, zabezpečení zkušebny, vedení zkoušek, nebo zabezpečení osoby (dirigenta), která se nastudování skladby a vedení zkoušek ujme
- Literatura
- doporučená literatura
- Arranging 2, Berklee Press – skripta
- Chord scale voicings, Berklee Press – skripta
- PULLIG, K. a T. PEASE. Modern Jazz Voicings: Arranging for Small and Medium Ensembles. Berklee Press.
- LOWELL, D. a K. PULLIG. Arranging For Large Jazz Ensemble. Berklee Press.
- PEASE, Ted. Jazz Composition-Theory and Practise. Berklee Press, 2003.
- GOLDSTEIN, Gil. Jazz Composer's Companion. Advance Music, 1993.
- RUSSO, W. Jazz Composition and Orchestration. University of Chicago Press, 1997.
- NESTICO, Sammy. The Complete Arranger. Fenwood Music Co., 1993.
- SEBESKY, D. The Contemporary Arranger. Alfred Music Publishing, 1975.
- GARCIA, R. The Professional Arranger Composer. Alfred Music Publishing, 1979.
- neurčeno
- Partitury a nahrávky skladeb předních skladatelů a aranžérů
- Výukové metody
- Přednáška s aktivní účastí studentů, pravidelná kontrola a prezentace zadání.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě:
- splnění zadání;
- docházky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H70106l