H60249l Organizace a struktura hudebního provozu I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/1/7. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60249z Organizace a struktura hudebního provozu I )
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška a zápis ke studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Organizace a struktura hudebního provozu je tzv. hlavním předmětem studijního programu. Náplní jsou tři pilíře: infrastruktura (zejména hudebního) umění, provoz hudebního umění a jeho podmínky a rozvoj měkkých dovedností pro hudební produkci.

Seznámit posluchače s:
1. infrastrukturou institucionálního hudebního umění ČR;
2. ekonomickými principy determinujícími současné kulturní dění;
3. specifiky hudebních produkcí a jejich řízením;
4. metodami organizace hudebního provozu, jeho standardy a terminologií;
5. organizačními strukturami všech typů hudebních provozů a
6. rozvíjet vybrané měkké dovednosti studentů.
Výstupy z učení
Student zná strukturu profesionálních hudebních českých institucí a orientuje se v jejím fungování a financování a řízení.
Student je schopen popsat klíčové principy fungování hudebních institucí v ČR.
Student rozumí a využívá příslušnou odbornou terminologii hudební produkce.
Student umí vyjmenovat a interpretovat hlavní ekonomické problémy a trendy probíhající na úrovni tzv. výkonného umění.
Studenti umí vytvořit a realizovat standardní prezentaci s využitím IT podpory.
Student zná základní principy vedení pracovní porady a dokáže poradu sám vést a zároveň doplnit vhodnou dokumentací.
Student zná základní techniky profesionálního networkingu.
Osnova
  • 1. Podmínky produkce profesionálního hudebního umění,
  • 2. příslušná terminologie,
  • 3. kulturní pilíře, právní formy provozování profesionálních hudebních institucí v ČR,
  • 4. transformace hudebních institucí po roce 1989,
  • 5. financování kultury, statistika hudby (satelitní účet kultury)
  • 6. infrastruktura hudebních institucí,
  • 7. provoz hudebních institucí, souborů, hudebních agentur a festivalů
  • 8. exkurze / hostované přednášky / apod.
  • 9. profesionální networking,
  • 10. prezentační dovednosti,
  • 11. vedení pracovní porady.
Literatura
    povinná literatura
  • Hagoort, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Edice Disk, 2009. ISBN: 978-80-7437-008-3. info
  • Hudebně kulturní periodika: Harmonie, Opus Muzikum, Hudební rozhledy, Muzikus, Orchester. info
  • Grove, Riemann, MGG a další světové slovníky a encyklopedie. info
    neurčeno
  • A další publikace specifické pro jednotlivá témata.
Výukové metody
Přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce.
Aktivní účast studentů je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu.
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet (test, ústní zkouška, odborná prezentace)
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.