HF:H51477Ol Dirigování I - Informace o předmětu
H51477Ol Dirigování I
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 15 kr. 15 z 30. Ukončení: kz.
- Garance
- Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování bakalářského studia, obor dirigování orchestru.
Studium partitur orchestrálních a operních děl 19. a 1. poloviny 20. století. Aktivní účast na semináři dirigování. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, DirOrch)
- Cíle předmětu
- Navázat na dosavadní znalosti a dovednosti získané během bakalářského studia.
Příprava a nastudování koncertního vystoupení, respektive příprava a nastudování operního díla.
- Osnova
- V návaznosti na dosavadní teoretické i praktické dovednosti z bakalářského studia připravit a nastudovat koncertní vystoupení, respektive operní představení.
-Hudba pozdního romantismu - další rozvoj harmonického myšlení.
-Instrumentace, agogika a dynamika.
-Bruckner, Mahler, R.Strauss - sonátová forma v symfoniích Brucknera a
-Mahlera a formální řešení symfonické básně v dílech R. Strausse.
-Nový výrazový akcent v italské operní tvorbě: verismus,
-Puccini : Madame Butterfly, Tosca.
-Symfonická hudba na přelomu 19.a 20.stol., impresionismus (Debussy, Ravel), první etapa modernismu (Janáček, Novák, Stravinskij).
-Vokální symfonie po Beethovenově 9.symfonii (Bruckner,Mahler).
-Symfonická složka v kantátové tvorbě.
-Dramatismus v operní tvorbě na přelomu 19. a 20. století.
-Leoš Janáček : Její pastorkyňa.
-Impresionismus (Debussy, Ravel).
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování I (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- V návaznosti na dosavadní teoretické i praktické dovednosti z bakalářského studia připravit a nastudovat koncertní vystoupení, respektive operní představení.
- Literatura
- Walter, B. : Gustav Mahler, Melantrich, Praha 1958. info
- Krause, E. : Richard Strauss, SNKLHU, Praha 1959. info
- Specht, R. : Richard Strauss und sein Werk, Hildesheim 1924 . info
- Burian, K. : Puccini a jeho doba, Panton, Praha 1968. info
- Martienssen - Lohman, F..: Beruf und Bewährung des Opernsängers, Schott, Mainz 1943. info
- Reisser, J. : Pěvecká kultura našeho divadla, Urbánek, Praha 1918. info
- Gräner, G. : Richard Strauss - Musikdramen, Schlesinger, Berlin 1927. info
- Vogel, J. : Leoš Janáček, SHV, Praha 1963. info
- Helfert, V. :Leoš Janáček, sv.1.,MU, Brno 1939. info
- Vogel, J. : Janáček - dramatik, SHV, Praha 1965. info
- Racek, J. : Hudebně teoretické dílo L.Janáčka, Supraphon, Praha 1968. info
- Markewitsch, I.: Die Symphonien von L.v.Beethoven, Edition Peters, Leipzig 1983. info
- Debussy, C. : Barvy a rytmus, SHV, Praha 1962. info
- Marmel, R. : Claude Debussy, Athenaion, Potsdam 1951. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet, klasifikovaný zápočet
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H51477Ol