HF:H50924l Orchestrální party a sóla II - Informace o předmětu
H50924l Orchestrální party a sóla II
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Radek Tomášek (přednášející)
- Garance
- MgA. Radek Tomášek
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H50924z Orchestrální party a sóla II )
Absolvování předmětu Orchestrální party a sóla I (ZS a LS) a Orchestrální party a sóla III (ZS) - bicí nástroje, ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Rozšíření znalostí interpretace hudby období 20. století s důrazem na vysokou technickou náročnost partů, se zaměřením na širokou škálu nástrojů symfonického orchestru (malý buben, tympány, triangl, tamburina, xylofon, zvonkohra, velký buben, činely atd.).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientace v orchestrálních partech různých stylových období;
- stylové interpretace s ohledem na okolnosti vzniku děl v historickém kontextu;
- orientace v partiturách interpretovaných orchestrálních partů a analýzy prováděných děl v kontextu s jinými nástrojovými skupinami orchestru;
- použít různé techniky hry vysoké úrovně napříč nástrojovým spektrem, pro schopnost profesionální intepretace děl ve všech směrech (agogika, zvuková různorodost, stylovost, dynamika, souhra); - Osnova
- Výběr různých typů (materiál) a tvrdostí paliček, zvukově rozdílných nástrojů s použitím různých technik hry - typů vedení úhozů jako důležitého aspektu pro změny charakteru (frázování, agogiky) interpretovaných partů a jejich částí v korespondenci s celkovým charakterem symfonického, operního či baletního díla.
- Interpretace partů z předchozích semestrů jako jednoho z nejdůležitějších aspektů pro vysokou interpretační úroveň děl období 20. století.
- Poslech a interpretační rozbor audionahrávek s využitím partitur a následná interpretace s důrazem na vysokou interpretační úroveň (technické detaily, frázování, dynamika, celková agogika) i osobitý hráčský a muzikantský přínos studenta interpretovaným partům.
- Seminární provedení skladeb uvedených období s audio nebo video nahrávkou.
Studijní materiály:- R. Carroll: Orchestral Repertoire for the Glockenspiel, Volume I (Batterie Music); Orchestral Repertoire for the Glockenspiel, Volume II (Batterie Music); Orchestral Repertoire for the Snare Drum, (Batterie Music); Orchestral Repertoire for the Xylophone, Volume I (Batterie Music); Orchestral Repertoire for the Xylophone, Volume II (Batterie Music); Orchestral Repertoire for the Bass Drum & Cymbals (Batterie Music); Orchestral Repertoire for the Tambourine, Triangle & Castanets (Batterie Music).
- Party orchestrálních, operních a baletních děl skladatelů G. Mahlera, R. Strausse, D. Šostakoviče, S. Prokofjeva, B. Bartóka, I. Stravinského, L. Janáčka, B. Martinů, L. Bernsteina aj.
- Literatura
- Dle potřeby - poskytující informace o interpretovaných skladbách, jejich autorech a o daném hudebním slohu. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- zápočet
- Informace učitele
- Velký důraz je kladen na stoprocentní, maximálně poctivý přístup každého studenta pro budoucí uplatnění v praxi a konkurenceschopnost v oblasti živého umění.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H50924l