HF0247l Historické ladění I

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Vít Bébar (cvičící)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do problematiky temperování: pythagorejské koma, syntonické koma, diesis, schismata Seznámení se základními dobovými spisy. Přehled o historických ladĕní a jejích charakteristikách (pythagorejské ladění, středotónové ladění, francouzské temperatury, německé ladění v období Johanna Sebastiana Bacha „wohltemperierte Stimmung“, rovnoměrné, moderní temperování). Praktické ladění (intervaly, vibrace, první temperatury, ladění dvou manuálů, ladění různých rejstříků, ladění celého cembala). Ladění a repertoár: přiměřenost daného ladicího systému vzhledem ke struktuře hudební skladby, k dobovému kontextu a dobové hudební teorii. Studenti se seznamují teoreticky a prakticky s různými systémy historického ladění. Dokážou rozlišit temperatury, orientují se v různorodosti regionálních odlišností ladění v Evropských zemích.
Literatura
  • Mark Lindley, Stimmung und Temperatur, Berlin 1986. info
  • Mark Lindley, Tuning the Harpsichord, skripta pro JAMU, München 1999 (český překlad je vytvořen studenty oborů cembalo a kompozice v roce 2000), zatím nevydáno. info
  • Pierre-Yves Asselin,Tempéraments, Paris 1983. info
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2025.