HF0243l Barokní a klasicistní komorní hudba I

Faculty of Music
Summer 2024
Extent and Intensity
0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Tereza Samsonová (lecturer)
MgA. Jana Anýžová (seminar tutor)
Michaela Šikulová Ambrosi, MMus, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu v zimním semestru
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Barokní a klasicistní komorní hra umožňuje studentům bližší seznámení s historicky poučenou interpretací hudby starších stylových období v praxi. Student se dostává do těsného kontaktu se stylem hudby barokní a klasicistní skrz velké množství komorní literatury těchto období. Během studia předmětu má student možnost spolupracovat ve variabilních nástrojových obsazeních – nástroje melodické, nástroje tvořící skupinu bassa continua a zpěv. Student během studia porovnává jednotlivé nástroje, jejich možnosti, vzájemné propojení stylu hudby a interpretace, ornamentiky a přednesu. Student by po absolvování předmětu měl dosáhnout takové umělecko-interpretační úrovně, která mu umožní uplatnit své nově nabyté vědomosti nejenom jako hráč v komorních souborech, ale i jako hráč sólový, tzn. že je student během studia veden tak, aby se po absolvování předmětu mohl uplatnit jako flexibilní komorní hráč se samostatnou schopností provozování historicky poučené hry.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: prokazovat dovednosti v interpretaci snadnějších/náročnějších skladeb repertoáru daného předmětu včetně aplikace historických interpretačních principů v rámci tzv. poučené interpretace hudby starších stylových období; respektovat techniku hry danou fyzikálními zákony svého nástroje; aplikovat principy artikulace, frázování, tvoření formy, intonační možnosti, balancování zvuku a dalších důležitých aspektů hudební tvořivosti v souladu s historickými principy interpretace; poznat pestrost obsazení; zvukové, stylové, technické a psychologické aspekty souhry; střídat role ve vedení či následování.
Syllabus (in Czech)
  • Zaměření na témata: deklamace a rétorika; frázování včetně hierarchie dob v taktu; gesta; tempo; rytmus a rytmická složka; tvoření ornamentů a melodických ozdob (přírazy, trylky, volná ornamentika, vibrato, messa di voce, glissando, atd.) aj.
Literature
    recommended literature
  • Dolmetsch, A. : Interpretace hudby 17. a 18. stol. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Donington, R. : Baroque Music : style and performance. Londýn 1982. info
  • Donington, R.: The Interpretation of Early Music. London 1989. info
  • F. Neumann: The Use of Baroque Treatises on Musical Performance,. info
  • Ferguson, Howard: Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th century, Oxford University Press, London 1979. info
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983 Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990 Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985. info
  • R. Donington: A Performer's Guide to Baroque Music, London 1973. info
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.). info
Teaching methods (in Czech)
Cvičení, hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů (interpretačního i diskuzního), semestrální koncert.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2024/HF0243l