HF0201l Hlavní předmět programu II - cembalo a historické klávesové nástroje

Faculty of Music
Summer 2024
Extent and Intensity
0/2/24. 13 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (lecturer)
MgA. et MgA. Elena Pokorná, Ph.D. (lecturer)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (lecturer)
Guaranteed by
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně vykonaná zkouška za zimní semestr
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cembalo a historické klávesové nástroje: V druhém ročníku by měl být student veden tak, aby kromě dvou hlavních stylových proudů, kterým se věnoval v prvním ročníku, získal dovednosti a znalosti v dalších dvou zásadních stylových směrech historické hudby. Ve výběru studijního repertoáru pedagog reaguje na silné a slabé stránky studenta. Měl by podpořit silné stránky a individuálně pracovat na zlepšení slabých stránek a navrhnout řešení, která používají jak primární literaturu, tak doplňující informace z moderních zdrojů. Student má byt veden tak, aby si začal uvědomovat a prohlubovat základy specifické interpretace a možnosti jednotlivých interpretačních přístupů. Měl by se seznámit se skladbami středně náročného interpretačního charakteru. U historických smyčcových nástrojů (historické housle a historické violoncello) by mělo nastat ustálení specifické tvorby tónu a vědomé použití specifického smyčce pro daný historický styl, u historických klávesových nástrojů (cembalo, klavichord nebo kladívkový klavír) by měla nastat fáze vědomého užívání nuancí v artikulaci v souladu se stylem volené literatury, u historických dechových nástrojů (traverso a historický hoboj) by mělo nastat vědomé užívání specifické tónové estetiky v souvislosti s ideálem a interpretačními východisky doby) v historickým zpěvu by měla být prohloubená znalost o specifickém použití hlasů v různých národních stylech, v loutně by měl student ukotvit rozdíly mezi interpretaci renesanční a barokní literatury. Studium má podporovat studenta v získávání znalostí historických pramenů, které mu poskytují rámec pro jeho umělecké rozhodování a sdělení a interpretaci. Vývoj studenta by měl být veden tak, aby mohl přispívat vlastním bádáním a vlastní reflexí ke stále aktuální poptávce po detailní znalosti historických nástrojů a způsobu hry na ně. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění, stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Learning outcomes (in Czech)
Semestrální zkouška v rozsahu 30 min.
Syllabus (in Czech)
  • Artikulace ve vztahu ke stylu zvolené skladby a k rétorickému charakteru kompozice, práce s časem a agogikou v kontextu skladby, rozvoj interpretačních výrazových prostředků v souladu se zvolenou kompozici, rozvoj estetiky tvorby tónu, rozvoj praktického poznání a realizace dalších dvou stylových směrů daného nástroje či zpěvu
Literature
  • Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753 a 1762), Breitkopf und Härtel 1969. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990). info
  • Türk, Daniel Gottlob: Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und Lernende (1789, facs. Kassel Bärenreiter, 2009). info
  • WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Praha: Vyšehrad, 2011. info
  • MOZART, Leopold. Leopold Mozarts ... Gründliche Violinschule, mit vier Kupfertafeln und einer Tabelle. 2. verm. Aufl. Augsburg: Gedruckt bey J. J. Lotter, 1770.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2024/HF0201l