HF0200l Hlavní předmět programu I - cembalo a historické klávesové nástroje

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/24. 13 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (přednášející)
MgA. et MgA. Elena Pokorná, Ph.D. (přednášející)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonaná zkouška za zimní semestr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cembalo a historické klávesové nástroje: Práce se studentem se liší podle toho, zda byl přijat z oblasti moderní podoby svého nástroje či historické podoby svého nástroje. V prvním případě slouží první a druhý semestr k formování základních technických a interpretačních zvyklostí. Student bude prakticky a teoreticky veden k tomu, aby dokázal dekódovat historický notový zápis. Rozlišoval viditelné informace a informace, které musí odvodit na základě znalostí a dobových souvislostí. V druhém případě jde o hlubší seznámení studenta s technickými možnosti svého nástroje, bude ověřována a rozvíjena jeho technická a interpretační zralost. Výběr studijního repertoáru bere ohled na individuální dispozice a dosavadní zkušenosti studenta. Obecně musí v prvním a druhém semestru výběr repertoáru směřovat k tomu, aby student mohl prohloubit konkrétní technické oblasti související s daným nástrojem. Například principy historické intonace v Itálii, Francii a Německu v 17. a 18. století u historických houslí a historického violoncella, principy historických prstokladu od 16. do 18. století u cembala a historických klávesových nástrojů. V oblasti literatury 18. a raného 19. století totéž platí pro kladívkový klavír. Tvorba tónu a artikulace u traversa a historického hoboje. Hlasová estetika v raném, středním a pozdním baroku u historického zpěvu. Seznámení s hráčskou technikou na barokní kytaře či renesanční loutně u loutnových nástrojů. V letním semestru prvního ročníku by měl student získat přehled o podoblasti hlavních stylových směrů a měl by být schopen, hrát skladby minimálně dvou různých stylových období. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění, stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
Semestrální zkouška v rozsahu 30 min a půlrecitál.
Osnova
  • Intonace/ladění ve vztahu ke zvolenému repertoáru a k historickým pramenům, přehled o literatuře – první část, minimálně dva zásadní směry, rozlišování a rozvoj různých hráčských technik, prstoklad a technické parametry hry, estetika tvoření tónu
Literatura
  • Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753 a 1762), Breitkopf und Härtel 1969. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990). info
  • Türk, Daniel Gottlob: Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und Lernende (1789, facs. Kassel Bärenreiter, 2009). info
  • WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Praha: Vyšehrad, 2011. info
  • MOZART, Leopold. Leopold Mozarts ... Gründliche Violinschule, mit vier Kupfertafeln und einer Tabelle. 2. verm. Aufl. Augsburg: Gedruckt bey J. J. Lotter, 1770.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2025.