HF0146l Divadelní a experimentální dramaturgie I

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zápočet z předmětu Divadelní a experimentální dramaturgie I (HF0146z).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohlubování znalostí v oblasti dramaturgie, hledání souvislostí a definování inscenačního záměru, práce s textem. Součástí je praktická zkušenost s rolí dramaturga a všemi jeho úkoly. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou cvičení, přednášek, studia literatury a povinné četby.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
- dramaturgicky spolupracuje dle zadání na inscenaci svého kolegy z nižšího ročníku v Komorní opeře (jaro) koncepční spolupráce, doprovodné texty, sledování a reflexe zkoušek atd. (dokončení úkolu pokračujícího ze zimního semestru
- aktivně a samostatně vyhledává materiály a odbornou literaturu k tématu
- umí systematicky koncepčně plánovat inscenační záměr a strukturovaně připravovat podklady k jeho naplnění
- vede konstruktivní dialog s režisérem, přičemž reflektuje své kritické postřehy ze scénických zkoušek
- připraví lektorský program dle zadání
- připraví a rediguje po obsahové stránce program inscenace
- koncepčně připraví a moderuje prezentaci inscenace KO na tiskové konferenci
(Praktické úkoly lze eventuálně uzpůsobit dle podmínek.)
Osnova
  • Dramaturgické zadání a cesta ke koncepci a volbě inscenačního týmu.
  • Výkonná dramaturgie v opeře – úkoly dramaturga: rešerše, práce s podklady a materiálem, dozor a reflexe zkušebního procesu, redakce programu inscenace a dalších tištěných a vizuálních materiálů.
  • Práce s publikem – komponované programy, moderování, lektorské úvody, animace, interaktivní programy, image a vnější komunikace.

    Povinná četba:
  • Cocteau: Lidský hlas (nebo libovolný jiný titul)
  • Nikos Kazantzakis: Kristus znovu ukřižovaný, Poslední pokušení
  • Jarry: Král Ubu
  • Miller: Smrt obchodního cestujícího
  • Örkeny: Kočičí hra
  • Kohout: August, August, August
  • Havel: libovolný titul
  • Šotola: Možná je na střeše kůň
  • Drábek, Smoček, Kolečko, Zelenka, Saavedra: libovolný výběr dvou titulů ze současné tvorby

    Klavírní výtahy, nahrávky, videozáznamy:
  • Martinů: Juliette, Hry o Marii, Řecké pašie
  • Glass: Einstein on the Beach, Kráska a zvíře, Les Enfants Terribles (2 tituly)
  • Adés: Powder Her Face, The Tempest (vybrat jeden titul)
  • Britten: Utahování šroubů, Řeka Sumida, Peter Grimes, Kominíček (nebo libovolné jiné, celkem min. 2 tituly)
  • Srnka: Jižní pól
  • Smolka: Nagano, Sezname, otevři se!
Literatura
    doporučená literatura
  • BARBA, E. a SAVARESE, N.: Slovník divadelní antropologie, konkrétně: studie "Dramaturgie", s. 46-51, "Střih čili montáž", s, 116-122, "Technika", s. 226-237, "Trénink", s. 244-255. info
  • Brook, P. : Prázdný prostor. Panorama 1988. info
  • BROOK, P.: Nitky času
. info
  • BROOK, P. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1996. info
  • HONZL, Jindřich 1956, Hierarchie divadelních prostředků, in týž: K novému významu umění, Praha. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. info
  • Pilátová, J.: Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha 2009. info
  • MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2015, 328 s. ISBN 978-80-7460-084-5. info
  • OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako filosofické a tvarové hledání a utváření občanského postoje. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007, s. 53-58. ISBN 978-80-86928-24-1. info
  • OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako konceptuální umělecký výkon na hranici divadla a jiných druhů umění. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007, s. 105-112. ISBN 978-80-86928-24-1. info
    neurčeno
  • Lexikony - New Grove Dictionnary, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon, Warrack-West: Oxfordský slovník opery. Praha 1998, Seeger: Opernlexikon. Československý hudební slovník osob a institucí, Praha 1964. info
  • PAVIS, Patrice: Divadelní slovník, přel. Daniela Jobertová, Praha (Divadelní ústav) 2003. info
  • REGLER-BELLINGER, Brigitte, Hans WINKING a Wolfgang SCHENCK. Opera: velká encyklopedie. Z něm. orig. Knaurs großer Opernführer (München 1983) přeložili J. LUDVOVÁ, V. MAIDL, E. DRLÍKOVÁ a M. HARTL. Praha: Mladá fronta, 1996, 630 s. ISBN 80-204-0541-0.
Výukové metody
Samostatné praktické úkoly, individuální výuka, mentoring, rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium, návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe.
Metody hodnocení
Zkouška. Student bude ústně přezkoušen z látky za oba semestry. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění zadaných úkolů a prostudování předepsané literatury a splnění povinné četby. Podmíněná účast je 75%. Při vyšší absenci může být požadována další písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků.
Navazující předměty
Informace učitele
1) Povinná četba se do značné míra překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla.
2) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.