HF:HF0116l Teorie kompozice a instrumenta - Informace o předmětu
HF0116l Teorie kompozice a instrumentace I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 10:10–11:45 003
- Předpoklady
- -úspěšně vykonaná přijímací zkouška;
-absolvování předmětu HF0116z Teorie kompozice a instrumentace I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je orientace v hudbě druhé poloviny 20. století z hlediska kompoziční techniky, estetického přístupu a instrumentačních postupů. V instrumentaci zaměřeno na strunné, smyčcové, klávesové nástroje a lidský hlas. Rozšířené nástrojové techniky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
-rozpoznat a analyzovat prvky kompozičních technik 2. poloviny 20.století;
-zaujmout poučené interpretační stanovisko k hudbě tohoto období;
-rozumět speciálním požadavkům partitur a hudebnímu zápisu kompozičních a instrumentačních inovací;
-bezpečně se orientovat v možnostech smyčcových, strunných, klávesových nástrojů a lidského hlasu;
-získá přehled o používaných rozšířených nástrojových technikách - Osnova
- - serialismus, Darmstadtská škola;
- - náhoda, indeterminismus, aleatorika - druhy, metody, zápis;
- - tembrální hudba, Polská škola, Ligeti a Xenakis - grafická partitura;
- - americký minimalismus - estetika, kompoziční techniky;
- - redukcionismus, nová jednoduchost;
- -new complexity - B. Ferneyhough, ;
- - polystylovost, postmoderní neostyly;
- - elektronická hudba, konkrétní hudba - souvislosti s tembrální a minimalistickou kompozicí;
- - spektralismus a jeho předchůdci;
- - rozšířené techniky hudebních nástrojů, jejich vyznění, použití a notace;
- - podrobně nástroje smyčcové, strunné, klávesové a lidské hlasy;
- - instrumentační souvislosti probíraných kompozičních metod;
- Literatura
- Burghauser,J.- Špelda,A.: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha 1967. info
- Rychlík, J. a kolektiv: Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů, Panton, Praha 1968. info
- Zich, J.: Orchestrace a sborová sazba, Panton, Praha 1986. info
- Writings on music 1965-2000 / Steve Reich ; Edited with an introduction by Paul Hillier. -- New York ; Oxford : Oxford University Press, 2002.
- Orchestrace jako otevřený proces: (sborník studií). Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
- EMMERT, František. Emmert,František:Poznámky k instrumentaci, I/2001/. In Emmert,František:Poznámky k instrumentaci, I/2001/. JAMU Brno: JAMU Brno, 2001, 230 s. JAMU Brno 2001. ISBN 80-85429-54-3. info
- Výukové metody
- -poslech a analýza partitur;
-řízená rozprava;
-práce s odbornou literaturou;
-samostatné kompoziční a materiálové studie; - Metody hodnocení
- -kompoziční a instrumentační analýza vybrané skladby 2.poloviny 20. století - technické požadavky, zápis, nástrojové techniky, kompoziční metody, hierarchie uvnitř hudební formy;
-kompoziční a instrumentační studie s použitím prvků kompozičních metod 2.poloviny 20. století;
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF0116l