HF0069l Metodika I

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně ukončené první 3 semestry studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky jednotlivých jevů, orientovat se v současné literatuře.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen orientovat se v základech metodické práce, bude schopen studovat učební plány a hledat způsoby jejich realizace.
Osnova
  • 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
  • 2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky, učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
  • 3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
  • 4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
  • Hurník I.: Umění poslouchat hudbu, soubor CD
  • Zenkl, L.: ABC hudební nauky, 7. vyd., Bärenreiter, 2000.
  • Ljochina, L.: Cesta do země intervalů (český překlad Martina Vlčková), studijní materiál MC JAMU
    doporučená literatura
  • Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
  • MACHÁČKOVÁ, Libuše. Metodika hudební výchovy. Brno, 1981.
  • MCPHERSON, Gary a Graham WELCH. The Oxford Handbook of Music Education, Volume 2. New York: Oxford University Press, 2012, 727s. ISBN 978-0-199-92801-9.
  • DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. ISBN 80-7067-098-3.
  • Votoček, E: Hudební slovník cizích slov a rčení, 1. vyd. Praha. 1946.
  • Taylor, Eric: Music Theory on Practice, ABRSM
  • Klasika před školou, soubor 10 CD
  • Vysloužil, Jiří. Hudební slovník pro každého, 1. díl. 1. vyd. Vizovice. 1995
Výukové metody
přednáška, práce s pracovními sešity
Metody hodnocení
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2025.