HF0033l Zpěv IV

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/8. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Natalia Achaladze (přednášející)
Mgr. szt. MVDr. Martina Macko (přednášející)
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Zdeněk Plech (přednášející)
MgA. Ivana Zbránková, DiS. (přednášející)
doc. Mgr.art. Helena Kaupová (cvičící)
doc. MgA. Zdeněk Šmukař (cvičící)
Tatiana Teslya (cvičící)
Garance
doc. MgA. Zdeněk Šmukař
Katedra zpěvu – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra zpěvu – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 11:50–15:05 217, Po 14:20–16:45 218, Po 15:10–18:25 217, Út 11:50–15:55 217, St 8:30–15:55 216, St 13:30–17:35 218, Čt 8:30–13:25 218
Předpoklady
Absolvování zimního semestru daného předmětu. Tvořivost, vytrvalost, touha po sebezdokonalování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava koncertního vystoupení v rozsahu 30 min. Nejméně 2 vystoupení v interpretačním semináři. Nastudování operní role v Komorní opeře HF JAMU dle dramaturgického plánu. Příprava na pěvecké soutěže, předzpívání, workshopy a kurzy doma i v zahraničí. Spolupráce s profesionálními orchestry a divadly.
Výstupy z učení
Realizace vokálního koncertu v délce min. 30. min., přičemž student program zazpívá vcelku. Ztvárnění závažnější role v Komorní opeře HF JAMU dle dramaturgického plánu. Student má připravený program pro různá předzpívání, soutěže a masterclass.
Osnova
  • - technické zkvalitňování pohyblivosti hlasu, dbát stále na inervaci hlasového orgánu a dle typu hlasu volit příslušnou pěveckou literaturu (J.S. Bach, G.F. Händel, A. Vivaldi atd.) a další autory světového a českého baroka
  • - kontrola a fixování přirozených zákonitostí stavby hlasového orgánu a jeho funkce
  • - zdokonalování technických možností hlasového aparátu
  • - ornamentika jako základ pro interpretaci skladeb 17. a 18. století
  • - při interpretaci vycházet a respektovat stavební, výrazové, hudební a jazykové principy daného stylového období v praxi
  • - nastudovat min. 1 písňový cyklus resp. výběr z cyklu nebo z písní jednoho autora
  • - příprava min. 2-3 operních, oratorních nebo kantátových árií technicky i výrazově náročnějších
  • - komplexní rozvoj a všeobecný přehled v pěvecké literatuře, na základě kterého je student schopen sám zvolit vhodný repertoár, který po konzultaci s pedagogem nastuduje
  • - rozvoj a kultivace pěvecké osobnosti studenta v interpretační problematice
Literatura
    doporučená literatura
  • Bělský, V.: Hudba baroka. Provozovací praxe hudby 17. a 18. století (Brno 1995). info
  • Beyschlag, A. : Die Ornamentik der Musik. Leipzig 1953. info
  • Jiří Bar: Pravý tón a pravé pěvecké umění, Supraphon, Praha 1976 (1. část). info
  • Jiří Bar: Pravý tón a pravé pěvecké umění (2. část), Supraphon, Praha 1976. info
  • LINHARTOVÁ, Vlasta. Kapitoly z dějin umělé písně. Brno : JAMU , 1991. info
  • Barknowitzová, Susanne. Dýchání jako živoucí dění. Dechová terapie v praxi. Integrál Brno 2014, ISBN 978-80-87176-40-5
  • Melani, Mario. Parliamo un po´di canto. Edizione SMIT- Osimo 1996
  • Barová, Anna. Proč zpíváme? JAMU Brno 2011, ISBN: 978-80-86928-99-9
Výukové metody
Individuální výuka - cvičení, práce s cizojazyčným textem, diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, metody dovednostně praktické, sebereflexe.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet (komisionální), minimálně 70% účast v hodinách hlavního oboru, nastudování požadovaného repertoáru, aktivní přístup ke studiu, rozvoj dosavadních pěveckých schopností a dovedností
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.