H70118l Metodika klavírní hry KP1

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
20/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
So 2. 3. So 10:30–12:00 112, So 13. 4. So 10:30–12:00 112, So 11. 5. So 10:30–12:00 112, So 8. 6. So 10:30–12:00 112
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Znalost zásad moderní elementární klavírní výuky. Získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti.
Osnova
  • Vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků.
  • Zjišt'ování předpokladů pro studium klavírní hry (u začátečníků a při talentové zkoušce na konzervatoř).
  • Vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním, časový rozvrh cvičení atd.).
  • Metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a
  • tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not. Specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku.
  • Základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce s nimi.
  • Možnosti dětské ruky. Řešení technických obtíží - nalézání příčin problémů.
  • Pedalizace a její metodika od počáteční výuky.
  • Moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční.
Literatura
  • Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. Brno, Lynx 2000
  • Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika, první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Nakladatelství AMU Praha 2003
  • Slaná, Marcela: Kdo si hraje, ten je zdravý. Lynx Brno 2006
  • Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a audiovizuálních doplňků.
  • Notové materiály: české a zahraniční klavírní školy ve srovnání jednotlivých elementů výuky začátečníka dle témat přednášek. Jejich audiovizuální součásti předkládané na přednáškách jsou spojené s hodnocením a srovnáváním v diskusích pedagoga se studenty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.