HF:H70081 Zvukové aspekty interpretace - Informace o předmětu
H70081 Zvukové aspekty interpretace
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Lubor Přikryl (přednášející) - Garance
- Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:20–15:55 205, St 14:20–15:55 205
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H70080 Základy hudební akustiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Duchovní hudba (program HF, B-HUDUM)
- Duchovní hudba (program HF, Varh:B)
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Hra na fagot (program HF, B-HUDUM)
- Hra na fagot (program HF, Hdech:B)
- Hra na flétnu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na flétnu (program HF, Hdech:B)
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:B)
- Hra na housle (program HF, B-HUDUM)
- Hra na housle (program HF, Hstru:B)
- Hra na klarinet (program HF, B-HUDUM)
- Hra na klarinet (program HF, Hdech:B)
- Hra na klavír a klavírní pedagogika (program HF, Klav:M)
- Hra na klavír a komorní hra (program HF, Klav:M)
- Hra na klavír (program HF, B-HUDUM)
- Hra na kontrabas (program HF, B-HUDUM)
- Hra na kontrabas (program HF, Hstru:B)
- Hra na kytaru (program HF, B-HUDUM)
- Hra na kytaru (program HF, Hstru:B)
- Hra na lesní roh (program HF, B-HUDUM)
- Hra na lesní roh (program HF, Hdech:B)
- Hra na trombon (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trombon (program HF, Hdech:B)
- Hra na trubku (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trubku (program HF, Hdech:B)
- Hra na tubu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na tubu (program HF, Hdech:B)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, Varh:B)
- Hra na violoncello (program HF, B-HUDUM)
- Hra na violoncello (program HF, Hstru:B)
- Hra na violu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na violu (program HF, Hstru:B)
- Hudební manažerství (program HF, B-HUDUM)
- Hudební produkce (program HF, Hpro:B)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Klavírní interpretace (program HF, Klav:M)
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:B)
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Zpěv (program HF, B-HUDUM)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat znalosti o akustickém členění nástrojů (syté versus hebké barvy), o rozestavění nástrojů tak, aby tělesa docílila co nejlepších barev.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• klasifikovat hudební témbr dle spektra: harmonických složek, inharmonicit i ruchových složek,
• hudebně využít signály sinus, pravoúhlý signál, pilu, puls i šum, identifikovat shodné kategorie barev a shodné skupiny akustických i umělých nástrojů,
• pracovat s ADSR obálkou,
• popsat a využít 4 universální části nástrojů: oscilátor, excitátor, rezonátor a radiátor,
• popsat směrové vyzařování u základních nástrojů,
• co do hlasitosti smíchat nástroje v komorním tělesu,
• rozestřít nástroje do sterea, aby tvořily synergický celek. - Osnova
- Posluchač se seznámí s akustickými zákonitostmi při míchání barev, zkusí si prakticky namixovat různé typy souborů, aby si ověřil, jakých barev jsou tato tělesa schopna docílit.
- Pět základních tvarů akustické i elektronické/virtuální vlny (sinus, čtverec, pila, puls, šum), množství harmonických tónů, shodné kategorie barev a shodné skupiny akustických i umělých nástrojů, jak je 5 základních barev charakterizováno a jejich využití v kompozicích.
- Rejstříky nástrojů z hlediska spektra (počtu harmonických tónů) a jejich hlasitosti.
- Míchání barev a maskování v případě průhledné a syté harmonie - úzké a široké vedení hlasů, rozličné způsoby instrumentace, prostorové uspořádání nástrojů.
- Křivka ADSR u akustického i elektronického signálu - shodné kategorie dynamického průběhu tónu - perkusní (drnknutí, palička, kladívko) a neperkusní (smyčec, dech) nástroje, praktické užití.
- Míchání barev - princip, zákonitosti.
- Maskování - kdy nastává, jak se mu vyhnout.
- Charakteristika tónových soustav tradičních i modernějších, užití v praxi.
- Typy sálů z hlediska akustiky (suchý - s dozvukem, malá - velká kubatura atd.), důsledky pro zvuk tělesa, jak si pomoci.
- Akustické hodnoty důležitých sálů v ČR i ve světě.
- Nejčastější typy komorních souborů - jak je kdy rozsadit, abych získal co nejpestřejší barvy - nejčastější typy duet a trií - kdy může nastat maskování, jak dosáhnout co nejlepších barev, smyčcové kvarteto - stejně, dechové kvinteto - stejně, žesťové kvinteto - stejně, nonet - stejně.
- Různá rozestavění symfonického orchestru (evropský, americký ad.) - kdy a proč které preferovat.
- Nejčastější typy vokálních těles - dětské sbory, ženské a mužské, smíšené.
- Nejčastější sestavy z jiných žánrů - rock, jazz band, country.
- Literatura
- Blatter, A. : Instrumentation and Orchestration, Wadsworth Pub Co, 1997. info
- Burhauser, J., Špedla, A. :. info
- Akustické základy orchestrace, Praha 1967. info
- Cook, P. R. : Music, Cognition and Computerized Sound, An Introduction to. info
- Psychoacustics. info
- Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. II. Analogové a analogově-digitální syntetizéry, JAMU, Brno 2001. info
- Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. IV. Samplery, JAMU, Brno 2001. info
- Janoušek I.: ABC akustiky pro hudební praxi, Editio Supraphon, Praha 1979. info
- Jež, R, Jirásek, O, Mikoška, L:. info
- Zoufalý aranžér, dvouroční seriál v časopise Muzikus 02/09-03/10. info
- Jirásek O. : Kytara a počítač, Computer Press, Brno 2005. info
- Kennan, K., Granthan, D. : The Technique of Orchestration, Prentice Hall, 1996. info
- Krotil Z: Aranžování pro moderní taneční orchestr, Státní hudební nakladatelství, Praha 1963. info
- Kurfürts P.: Základy hudební akustiky, Vydavatelství MU, Brno 2000, str. 19. info
- Meyer,J: Akustik und musikalische aufurrungspraxis, Verlag Erwin Bochinsky, Frankfurt am main 1999. info
- Otčenášek, Z: O subjektivním hodnocení zvuku, Akademie múzických umění, Praha 2007. info
- Syrový, V: Hudební akustika, Akademie múzických umění, Praha 2003. info
- Špelda, A.: Úvod do akustiky pro hudebníky, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1958. info
- Výukové metody
- Přednášky, Cvičení. Hromadná výuka. Natáčení a smíchání skladby.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno na základě vyhodnocení mixu skladby a písemného testu.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H70081