HF:H60358l Teorie kompozice III - Sémioti - Informace o předmětu
H60358l Teorie kompozice III - Sémiotika
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/2/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
MgA. Noemi Savková (cvičící) - Garance
- MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 10:10–11:45 011, St 11:50–13:25 011
- Předpoklady
- Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Seznámení studentů se specifiky sémiotiky jako vědního oboru a její aplikací na oblast hudebního umění a to především na oblast hudební kompozice. Praktické procvičení metod permutační hudební formy.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu je schopen aplikovat získané poznatky na vlastní dílo a zkomponovat méně rozsáhlou skladu pomocí metody montáže izolovaných prvků.
- Osnova
- Praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů.
- Hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů.
- Soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace, hierarchizace objektů.
- Principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy.
- Východiska tvorby v jednohlasu.
- Aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací.
- Projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí.
- Shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce.
- Skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka.
- Literatura
- Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
- Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
- Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
- Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
- Volek, Emil: Znak - funkce - hodnota : estetika a sémiotika umění Jana Mukařovského v proudech současného myšlení : zápisky z podzemí postmoderny (Praha, 2004). info
- Jiránek, J.: Hudební sémantika a sémiotika, Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1996. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Plnění praktických úkolů, analýzy hudebních kompozic, vlastní kompozice uměleckého díla.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Úspěšné vykonání zkoušky předpokládá rozbor vlastní kompozice a využitím metody montáže izolovaných prvků.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60358l