HF:H60291NOl Repertoár oboru I - Informace o předmětu
H60291NOl Repertoár oboru I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. 2 z 3. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování bakalářského studia, obor dirigování orchestru.
Studium partitur orchestrálních a operních děl 19. a 1. poloviny 20. století. Aktivní účast na semináři dirigování. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, DirOrch)
- Dirigování orchestru (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Polarizace slohů v dílech největší skladatelských osobností konce 19. a začátku 20. století.
Česká hudba v první třetině 20.století.
- Osnova
- Získání teoretického i praktického rozhledu v oblasti repertoáru na přelomu 19.a 20.století.
Impresionismus - konec éry hudby 19. století na začátku 20. století.
Hra barev (principy malířství v hudbě) - hudební forma a výraz.
Výrazné skladatelské osobnosti evropské hudby, které rozvíjely své romantické základy do prvních desetiletí 20. století (Rachmaninov, Skrjabin, Kodály, Szymanowski).
Paříž po I.světové válce - hudba všedního dne (#Pařížská šestka#, jazz).
Druhá vídeňská škola (Schönberg, Berg, Webern).
Skladatelé s vlastními kompozičními systémy (Hindemith,Bartók).
Ruská větev Rachmaninov - Skrjabin - Stravinskij a její pokračování po roce 1917 (Prokofjev, Šostakovič a další).
Díla českých skladatelů, jejichž skladby vycházejí z romantického základu (J.B.Foerster,
O.Ostrčil), žáci A.Dvořáka (J. Suk, V. Novák, O. Nedbal).
Největší osobnost moravské provenience - Leoš Janáček.
Pražská a brněnská skladatelská škola po 1.světové válce.
- Získání teoretického i praktického rozhledu v oblasti repertoáru na přelomu 19.a 20.století.
- Literatura
- Jelínek, H. : Uvedení do dodekafonické skladby, Supraphon, Praha 1967. info
- Karkoschka, E. : Das Schriftbild der neuen Musik, Moeck, Celle, 1966. info
- Druskin, M. S. : I.Stravinskij, osobnost, dílo, názory, Supraphon, Praha 1981. info
- Gardavský, Č. : Skladatelé dneška, Panton, Praha 1961. info
- Sborník : Ungarische Komponisten ; Boosy and Hawkes, Bonn 1954. info
- Lockenspeiser, E.: Debussy - his Life and Mind ; Collier a. Mac Millan, New York 1962. info
- Reich, W. : Alban Berg ; Harcourt, New York 1963. info
- Schönberg, A. : Style und Idea ; Philosophical, New York 1950. info
- Beljajev, V. : Musorsgkij - Skrjabin - Stravinskij ; Muzyka, Moskva 1972. info
- Belza, I. : S.V.Rachmaninov - Ruskaja opera ; Muzyka, Moskva 1947. info
- Štěpánek, V. : Francouzská moderní hudba ; Za svobodu, Praha 1949. info
- Kolektiv autorů : Čeští skladatelé současnosti, Panton, Praha 1985. info
- Rut, J. : Dvanáctitónová tonální teorie, Panton, Praha 1969. info
- Burlas, L. : Formy a druhy, OPUS, Bratislava 1978. info
- Kuna, M. : Zvuk a hudba ve filmu, Praha, nedat. info
- Racek, J. : Česká hudba, SNKLHU, Praha 1958. info
- Helfert, V. : O české hudbě, Orbis, Praha 1957. info
- Štěpán, V. : Novák a Suk ; Hudební Matice, Praha 1945. info
- Lébl, V. : Cesty moderní opery ; SHV, Praha 1961. info
- Němcová, A. : Na okraj Janáčkovy Její Pastorkyně ; Separát ČMM, Brno 1980. info
- Burghauser - Šolc : Souborné kritické vydání děl L.Janáčka ; Supraphon, Praha 1979. info
- Kneif, T. : Die Bühnenwerke von L.Janáček ; UE, Wien 1974. info
- Pečman, R. : Josef Suk a hudební secese ; KPH Brno 1980. info
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Zápočet, zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60291NOl