HF:H60231VIl Metodika II - Informace o předmětu
H60231VIl Metodika II
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Pospíchal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. František Novotný
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60231VCz - Metodika II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na violoncello (program HF, B-HUDUM)
- Hra na violu (program HF, Hstru:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na housle a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
- Výstupy z učení
- Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o houslové literatuře z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
- Osnova
- Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků, (volba efektivního pracovního postupu, příprava interpretačních záměrů již v období elementárního nácviku - volba prstokladů a smyků vzhledem k požadavkům na výsledné znění a na styl.
- Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování,kompenzace nedostatečných dispozic a využití vrozených předpokladů.
- Zásady tvorby interpretačního záměru s přihlédnutím ke stylovým obdobím i k dnešnímu pohledu na interpretaci.
- Historické vlivy na rozvoj hry na smyčcové nástroje a na obecnou metodiku - zdokonalování nástrojů, kulturně společenské požadavky na interpretaci v různých slohových obdobích, ladění, koncertní prostory, způsoby hudebního školení hráčů v jednotlivých dobách – Tartini, Qantz, L. Mozart, později vznik konzervatoří, atd.
- Metodika a osobnost pedagoga, významní housloví pedagogové, přehled nejpoužívanějších metodik a metodických postupů.
- Otakar Ševčík a jeho dílo, (charakteristika Ševčíkovy houslové metody, popis jednotlivých částí jeho díla, význam pro dnešní dobu).
- Literatura
- doporučená literatura
- Wronski, T. : Zagadnenia gry skrzypcowej, díl 1. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Krakov 1957
- Flesch, C. : Die Kunst des Violinspiels (Sztuka gry skrzypcovej I.). Polskie wydawnictwo Muzyczne, Krakov 1960
- Dubiska, I. - Umiňska, E. : Komentář k polskému vydání Ševčíkových variací op. 3. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Krakov 1960
- Štraus, I. : Ze zápisníku koncertního umělce. Hudební rozhledy, Praha 1968
- Wronski, T. : Zagadnenia gry skrzypcowej, díl 4, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Krakov 1970
- Skládaný, J. : Problémy vertikálnej techniky v huslovej hre. VŠMU, Bratislava 1971
- Micka, J.: Hra na housle. Editio Supraphon, Praha 1972
- Menuhin, Y. : Šest lekcí houslí. Albert Müller Verlag A.G. 1973
- Bronin - Pazdera : Skripta Pedagogického ústavu města Bratislavy 1976
- Agarkov, O. : Vibrato. Violonspiel und Violinpädagogik VEB Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1979
- Jankelevič, J. : Grundsätzliches zu Haltuhgsfragen beim Violinspiel. Veb Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1979
- Jankelevič, J. : Grundsätzliches zu Haltuhgsfragen beim Violinspiel. Veb Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1979
- Galamian, I. : Grundlagen und Methoden des Violinspiels. 2. vyd. Edition Sven Erik Bergh 1988
- Jankelevič, J. : Výměny poloh. JAMU, Brno 1992
- Foltýn, J.: Metodika houslové hry a její vývojové směry. V edici Pražské konzervatoře vydalo ARCO IRIS 1994
- Výukové metody
- Individuelní lekce, práce s modelem z nižších ročníků nebo se studenty konzervatoře
- Metody hodnocení
- Zápočet, SZZ
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60231VIl