H60228TU Metodika I

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
1/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr.art. Pavel Bureš (přednášející)
Garance
Mgr.art. Pavel Bureš
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně ukončený první ročník bakalářského studia, schopnost předávat zkušenosti mladým adeptům hry na nástroj
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je znalost metodických postupů výuky hry na tubu a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách.
Výstupy z učení
Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o  literatuře pro tubu z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
Osnova
  • Fyzikální a mentální principy hry na žesťový nástroj, důležitost přesné představy
  • Role učitele při výuce hry na tubu
  • Uvolněný a efektivní nádech, kapacita plic, vhodná cvičení a pomůcky
  • Stejnoměrný výdech, poměr tlak/množství u tuby,
  • Problematika bodu nulového tlaku
  • Důležitost relaxovaného způsobu hry, vliv napětí na zvuk, problematika svalového napětí a bránice
  • Valsa manévr, Bernoulliho efekt
  • Držení těla a jeho význam pro kvalitní dýchání
  • Nejčastější chyby v dýchání začátečníků a jejich náprava
Literatura
    doporučená literatura
  • Frederiksen, B.: Arnold Jacobs Song and Wind. Windsong Press, ISBN 0-9652489-0-9
  • Steenstrup, K.: Teaching Brass. The Royal Academy of Music, Aarhus 2007
  • Nelson, B.: Also Sprach Arnold Jacobs A Developmental Guide for Brass Wind Musicians
  • Farkas, P.: Umění hry na žesťové nástroje. Indiana 1960.
  • Burba, M.: Brass Master Class
  • Amis, K.: The Brass Player's Cookbook. Creative Recipes for a Successful Performance
Výukové metody
individuální lekce, práce s modelem z nižších ročníků i se studenty konzervatoře
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.