H60201l Kompozice scénické a filmové hudby I

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zbyněk Matějů (přednášející)
Garance
Mgr. Zbyněk Matějů
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60201z Kompozice scénické a filmové hudby I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60201z Kompozice scénické a filmové hudby I, a jejich rozšíření o další aspekty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• demonstrovat rozšířené znalosti o funkci a možnostech hudby a zvuku ve filmu,
• kompozičně v rámci užité hudby pracovat na základní úrovni se současnými a historickými hudebními styly,
• vytvořit delší studie sólové nebo komorní obsazení s ohledem na propojení se zvukovou stránkou inscenace nebo filmu.
Osnova
  • Vznik hudby pro inscenaci, spolupráce s režisérem a dramaturgem, práce s textem a s hereckým souborem podle druhu uplatněné hudby,
  • Druhy komunikace s režisérem a souborem na konkrétních příkladech, které už prošly praktickou zkouškou,
  • Různé možnosti práce s moderním textem formou etud a skic.
  • Řízená rozprava, praktické úkoly, simulace spolupráce s režisérem a produkcí, využití neozvučených střižených filmových kopií s nahraným timecodem, případné návštěvy filmových a televizních studií (ČT Kavčí Hory, Hafan studio s.r.o. a další).
Literatura
  • BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin, 1998. ISBN 80-86019-68-3.
  • PLANTINGA, Carl, SMITH, Greg M. (eds). Passionate Views: Film, Cognition, and Emotion. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999. ISBN 0801860113.
  • KUNA, Milan. Zvuk a hudba ve filmu. Praha: Panton, 1969.
  • HANDZO, Stephen. The golden age of film music. In: Cineaste, Feb. 1995, 21:1-2.
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-303-6.
  • MATZNER, Antonín. PILKA, Jiří. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002. ISBN 80-7272-013-9.
  • THOMAS, Tony. Film score : the art & craft of movie music. Burbank: Riverwood Press, 1991. ISBN 978-1880756010.
Výukové metody
Řízená rozprava, praktické úkoly, simulace spolupráce s režisérem a produkcí, využití neozvučených střižených filmových kopií s nahraným timecodem, případné návštěvy filmových a televizních studií (ČT Kavčí Hory, Hafan studio s.r.o. a další) - dle časových i finančních možností školy.
Metody hodnocení
Zkouška.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.