H60196Al Kompozice IV

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 20:05–20:50 113
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60196Az Kompozice elektroakustické hudby IV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60196Az Kompozice elektroakustické hudby IV, a jejich rozšíření o principy virtuální reality, využití pokročilých modulů modulárních syntetizérů a zapojení elektroakustické hudby do filmového díla.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• aplikovat základní principy virtuální reality do své tvorby,
• realizovat komplikované hudební struktury pomocí modulárních syntetizérů,
• vytvářet rozsáhlé skladby s komplexním použitím nejrůznějších přístupů ke tvorbě elektroakustické hudby a eventuálním využitím ve filmu, sledující nejsoučasnější trendy v této oblasti.
Osnova
  • Principy virtuální reality.
  • Pokročilé prvky a propojení modulárních syntetizérů.
  • Využití elektroakustické hudby v rámci filmového díla, dramaturgie zvukové složky filmu.
  • Vytvoření alespoň 2 elektroakustických kompozic s celkovou délkou min. 25 minut s důrazem na umělecké parametry díla, současné trendy ve tvorbě elektroakustické hudby a moderní kompoziční principy. Současně alespoň jedna z kompozic využije prvků interpretace ve virtuální realitě. Důraz je kladen zejména na začlenění tohoto díla do historického kontextu vývoje elektroakustické hudby. Pozornost je zaměřena i na dosud nevyzkoušená obsazení, technická řešení a postupy. Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU. Dalším studijním výstupem je vytvoření hudební složky ke krátkému filmu nebo divadelní inscenaci, jejichž autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU.
Literatura
  • COUPRIE, Pierre. Graphical representation: an analytical and publication tool for electroacoustic music. In Organised Sound. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  • WIGGINS, Geraint, A. Computer Models of Musical Creativity: A Review of Computer Models of Musical Creativity by David Cope. In Literary and Linguistic Computing 23 (1), 2007, s. 109–116.
  • EMMERSON, Simon, LANDY, Leigh: Expanding the Horizon of Electroacoustic Music Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. ISBN 978-1107544055.
  • MIRANDA, Eduardo R. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Oxford: Focal Press, 2002. ISBN 0-240-51693-1.
  • SONNENSCHEIN, David. The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Michael Wiese Productions, 2001. ISBN 978- 0941188265.
  • COPE, David. Experiments in Musical Intelligence [online]. [cit. 2. 6. 2016]. Dostupné z: http://artsites.ucsc.edu/faculty/cope/experiments.htm
  • MUMMA, Gordon. Cybersonic Arts: Adventures in American New Music. Chicago: University of Illinois Press, 2015. ISBN 978-0-252-03943-0.
  • OVADIJA, Mladen. Dramaturgy of Sound in the Avant-garde and Postdramatic Theatre. Montreal: McGill-Queen´s University Press, 2013. ISBN 978-0773541733.
  • FARNELL, Andy. Designing Sound. Cambridge, Mass.: The MIT Press: MIT, 2010. ISBN 978-0-262-01441-0.
  • TOOP, David. Ocean of Sound: Ambient sound and radical listening in the age of communication. London: Profile Books Ltd., 2001. ISBN 978-1852427436.
  • WOOLLER, Rene, BROWN, Andrew, R. et al. A framework for comparing algorithmic music systems. In Symposium on Generative Arts Practice (GAP). Sydney: University of Technology Sydney, 2005.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.