HF:H60185NDl Komorní hra I - Informace o předmětu
H60185NDl Komorní hra I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2/6. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Vít Spilka (cvičící)
doc. František Kantor (cvičící)
doc. Mgr. Petr Janda (cvičící)
prof. MgA. Jindřich Petráš (cvičící) - Garance
- doc. MgA. Vít Spilka
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování předmětu H60185NDz - Komorní hra I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je interpretační praxe v ansámblech různého složení (trio, kvarteto, kvinteto, sexteto, okteto, noneto popř. větší komorní celek), na jejíž základě student získává cenné zkušenosti v rozvíjení atributů ansámblové hry: intonační a barevná flexibilita vzhledem k ostatním nástrojům ansámblu, rytmická ukázněnost, vyváženost jednotlivých hlasů, schopnost vyjádřit pohybem nástup a tempo, dotváření vlastního interpretačního názoru, vzájemná komunikace členů ansámblu.
- Výstupy z učení
- Na základě praktické výuky v komorních ansámblech student ovládá základní atributy komorní hry:
- spolehlivě intonuje, zná intonační a barevné odlišnosti jednotlivých nástrojů;
- ovládá rytmus a je rytmicky přizpůsobivý;
- ovládá zásady komorního cítění (role jednotlivých hlasů);
- má povědomí o přístupu k interpretaci různých slohových epoch;
Na základě těchto zkušeností umí vést komorní ansámbl během zkoušek, ovládá základní techniku nástupů a dokáže pohybem naznačit tempo. Je komunikativní, otevřený a přístupný kritickým názorům ostatních členů ansámblu. - Osnova
- Zkvalitňování a upevňování dosavadních kladných návyků. Prosazování vlastních názorů a samostatnosti při studiu interpretovaných děl. Uplatněním charakteristických dovedností vytvářet předpoklady pro vyhraněný interpretační projev souboru.
- Skladby pro ustálené obsazení dechového kvinteta (D5):
Rejcha, A.: D5 Es dur, Panton
Milhaud, D.: La cheminée du Roi Rene, Southern Music, Texas
Haas, P.: D5, Bote/Bock, Berlin/Praha
Ištvan, M.: Omaggio a J. S. Bach, Rukopis - Skladby pro příležitostná seskupení:
Bach, J. S.: Suita h moll, fl, str, bc BWV 1067, Breitkopf
Hindemith, P.: Kanonische sonatine, 2 fl 2002, Schott
Mansinni, G.: Pastorale pro fl, ob a klavír Evette
Rychlík, J.: Relazioni pro alt, fl, ci a fgt, Panton
Schulhoff, E.: Divertissement pro ob, cl a fgt, Schott
Honneger, A.: 3 contrepoints pro ob a vcllo, Hnasen
Leeuw, C.: Antiphonie (1960) fl, ob, cl, bsn, hn, tape
Milhaud, D.: Pastorale, fl, ehn, bsn, vn, va, vc, db
Poulenc, F.: Rhapsodie Negre, fl, cl, 2vn, va, vc, pf, voice ad lib
Skladby pro dechovou harmonii a větší smíšené komorní ansámbly
Kramář, F. V.: Octet - Partita Es dur Op. 79, M.R. 1273
Strauss, R.: Serenáda pro 13 dechových nástrojů Op. 7, UE 14326
Gounod, Ch.: Petite Symphonie, CC 1000 - LS
Zkvalitňování a upevňování dosavadních kladných návyků. Prosazování vlastních názorů a samostatnosti při studiu interpretovaných děl. Uplatněním charakteristických dovedností vytvářet předpoklady pro vyhraněný interpretační projev souboru. - Skladby pro ustálené obsazení dechového kvinteta (D5):
Rejcha, A.: D5 F dur, Panton
Foerster, J. B.: D5, Supraphon
Lendvai, E.: D5 Simrock, Berlin
Kalabis, V.: Malá komorní hudba pro D5, Supraphon - Skladby pro příležitostná seskupení:
Martinů, B.: Trio pro fl, vcllo a klavír, Amp, New York
Živkovič, N. J.: Kvartet pro 3 fl a vibrafon, Moeck Verlag
Hindemith, P.: Kleine Kamerkusik op 24, Nr.2 fl+ob+cl+cor+fgt, Schott
Ibert, J.: Entr´acte fl.+ kytara, Leduc
Petkow, P.: 5 Stücke fl, cl a fgt, P. J. Tonger
Rossini, G.: 6 Quartette für fl+cl+cor+fgt 3164, 3165, Schott
Poulenc, F.: Trio pro ob, fgt a klavír, Hansen
Ravel, M.: Piece en Forme de Habanera fl. + kytara, Leduc - Skladby pro dechovou harmonii a větší smíšené komorní ansámbly:
Mozart, W. A.: Serenáda c moll KV 388, HN 9797
Mozart, W. A.: Gran Partita pro 13 dechových nástrojů KV 361, TP 312
Strauss, R.: Suite pro pro 13 dechových nástrojů, Op. 4, TB 946
- Zkvalitňování a upevňování dosavadních kladných návyků. Prosazování vlastních názorů a samostatnosti při studiu interpretovaných děl. Uplatněním charakteristických dovedností vytvářet předpoklady pro vyhraněný interpretační projev souboru.
- Literatura
- doporučená literatura
- Kratochvíl, J.: Dějiny a literatura dechových nástrojů ( Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1971 ).
- Meyer, J.: Akustik und musikalische Aufführungspraxis (Edition Bochinsky. Bergkirchen, 5. aktualizované vydání 2004).
- Sirker, U.: Die Entwicklung des Bläserquintetts in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts ( Regensburg 1968 )
- Adler, S.: The Study of Orchestration. (W. W. Norton and Company, New York, London. 3. vydání 2002).
- Kratochvíl, J.: Několik poznámek k historii dechového kvinteta ( Hudební věda, 7, 1970 ).
- Výukové metody
- hromadná výuka, koncertní vystoupení
- Metody hodnocení
- zápočet
klasifikovaný zápočet - komisionální - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60185NDl