HF:HF0395l Teorie klavírní interpretace - Informace o předmětu
HF0395l Teorie klavírní interpretace
Hudební fakultaléto 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 10:10–11:40 112
- Předpoklady
- Podmínkou je úspěšné absolvování předmětu Teorie klavírní interpretace v ZS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na klavír a klavírní pedagogika (program HF, Klav:M)
- Hra na klavír a komorní hra (program HF, Klav:M)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat znalosti základních faktorů podmiňujících úspěšné studium klavírní hry:
● tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
● analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
● barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basové linie, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
● fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů;
● předcházení profesionálním onemocněním;
● základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
● rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
● práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
● kritika a sebekritika; vyzrávání skladby na pódiu; příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
● koncertní vystoupení; chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu; specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži; osobnost, osobitost, originalita. - Osnova
- povinná literatura
- ● Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991.
- ● Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983.
- ● Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990.
- ● Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997.
- ● Lhevinne, J.: Basic Principles in Pianoforte Playing. New York 1972.
- doporučená literatura
- ● Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987.
- ● Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990.
- ● Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.
- ● Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986.
- ● Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986.
- ● Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976.
- ● Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
Podmínkou zkoušky v LS je studentův překlad rozhovoru se světovým pianistou (časopis Pianist, rozhovor dle vlastního výběru) a diskuse vedená studentem s kolegy o zde uvedených názorech, případně studentova prezentace nahrávek tohoto pianisty, opět s diskusí. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2023/HF0395l