HF0220l Hlavní předmět programu I - traverso

Hudební fakulta
léto 2023
Rozsah
0/2/24. 13 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Michaela Šikulová Ambrosi, MMus, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonaná zkouška za zimní semestr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Traverso: Práce se studentem se liší podle toho, zda byl přijat z oblasti moderní podoby svého nástroje či historické podoby svého nástroje. V prvním případě slouží první a druhý semestr k formování základních technických a interpretačních zvyklostí. Student bude prakticky a teoreticky veden k tomu, aby dokázal dekódovat historický notový zápis. Rozlišoval viditelné informace a informace, které musí odvodit na základě znalostí a dobových souvislostí. V druhém případě jde o hlubší seznámení studenta s technickými možnosti svého nástroje, bude ověřována a rozvíjena jeho technická a interpretační zralost. Výběr studijního repertoáru bere ohled na individuální dispozice a dosavadní zkušenosti studenta. Obecně musí v prvním a druhém semestru výběr repertoáru směřovat k tomu, aby student mohl prohloubit konkrétní technické oblasti související s daným nástrojem. Například principy historické intonace v Itálii, Francii a Německu v 17. a 18. století u historických houslí a historického violoncella, principy historických prstokladu od 16. do 18. století u cembala a historických klávesových nástrojů. V oblasti literatury 18. a raného 19. století totéž platí pro kladívkový klavír. Tvorba tónu a artikulace u traversa a historického hoboje. Hlasová estetika v raném, středním a pozdním baroku u historického zpěvu. Seznámení s hráčskou technikou na barokní kytaře či renesanční loutně u loutnových nástrojů. V letním semestru prvního ročníku by měl student získat přehled o podoblasti hlavních stylových směrů a měl by být schopen, hrát skladby minimálně dvou různých stylových období. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění, stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
Semestrální zkouška v rozsahu 30 min a půlrecitál.
Osnova
  • Intonace/ladění ve vztahu ke zvolenému repertoáru a k historickým pramenům, přehled o literatuře – první část, minimálně dva zásadní směry, rozlišování a rozvoj různých hráčských technik, prstoklad a technické parametry hry, estetika tvoření tónu
Literatura
  • Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753 a 1762), Breitkopf und Härtel 1969. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990). info
  • Türk, Daniel Gottlob: Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und Lernende (1789, facs. Kassel Bärenreiter, 2009). info
  • WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Praha: Vyšehrad, 2011. info
  • MOZART, Leopold. Leopold Mozarts ... Gründliche Violinschule, mit vier Kupfertafeln und einer Tabelle. 2. verm. Aufl. Augsburg: Gedruckt bey J. J. Lotter, 1770.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.