H70047l Teamwork I

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
absolvování předmětu H70047z Teamwork I v zimním semestru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se s aspekty týmové umělecké tvorby jak po stránce teoretické, tak i praktické.
Předmět je rozdělen na přednášku zaměřenou na psychologické, sociální a umělecké aspekty tvorby týmového uměleckého díla a cvičení, ve kterých se studenti seznámí s různými technikami kooperativity pro řešení komplikovanějších skupinových projektů. Velká část výukového času bude zaměřena na analýzu a zkvalitňování procesů spolupráce při vytváření realizací multimediálního charakteru na základě konkrétních společných (skupinových) školních zadání.
Výstupy z učení
Studenti získají znalosti o principech týmové práce, charakteristikách skupin a dynamice různých dějů při skupinových aktivitách. Ověří si své vlastní postoje a dispozice pro kooperativitu individuální výkonnost. Seznámí se se sociálními a uměleckými aspekty tvorby týmového uměleckého díla. Prostřednictvím praktických úkolů a cvičení na základě konkrétních společných (skupinových) školních zadání se seznámí s rozdílnými nároky na práci pro realizaci s parametry kolektivního autorství a uměleckým výkonem "na zakázku" podle záměru jiného autora.
Osnova
  • Teoretická východiska a tématické okruhy:
    - Sociální skupiny a jejich dynamika - soubor, okruh, pospolitost (společenství), veřejnost, dav, publikum/ vznik, vymezení, třídění, normy, hodnoty, metody kontroly, tolerance a sankce/ soc. pozice, role, status, hierarchie, prestiž.
    - Rodina jako specifická sociální skupina. Její historické podoby a vývoj, základní funkce.
    - Společenský život a vlivy prostředí - geografické a demografické faktory, státní systémy, ekonomické prostředí, kultura - její funkce, masová kultura.
    - Proces komunikace - partneři do komunikace vstupující, směry komunikačních kanálů, masová komunikace jako specifická forma re-distribuce informací.
    - Informace, forma, obsah, komunikační záměr a efekt, význam zpětné vazby.
Literatura
  • Hartl P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993. info
  • Kulka J.: Psychologie umění. Praha, SPN 1991. info
  • Hartley M.: "Řeč těla v praxi", Praha, Portál 2004. info
  • Reifová I. a kol.: "Slovník mediální komunikace", Praha, Portál 2004. info
  • Gates N.: "Psychologie týmové práce", Praha, Portál 2005. info
  • Meyrowitz J.: "Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování", Praha, Karolinum 2006. info
  • Franěk M.: "Hudební psychologie", Praha, Karolinum 2006. info
  • Tegze O.: "Neverbální komunikace", Brno, Computer Press 2007. info
  • Hofstede G.,Hofstede G.J.: " Kultury a organizace / Software lidské mysli", Praha, Linde 2007. info
  • Reifová I. a kol.: "Slovník mediální komunikace", Portál Praha, 2004. info
  • Nakonečný M.: "Sociální psychologie organizace", Praha, Grada Publishing, 2005. info
  • M.Hewstone, W.Stroebe: "Sociální psychologie", Portál Praha, 2006. info
  • Gates N.: "Psychologie týmové práce", Portál Praha, 2005. info
  • Scruton R.: "Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře", Praha, Academia 2002. info
Výukové metody
V rámci uměleckých aspektů bude věnována pozornost týmovému přístupu ke tvorbě uměleckého díla interdisciplinárního charakteru. Budou představeny a na příkladech dokumentovány možné přístupy k realizaci hudební skladby prostřednictvím různých forem kooperace. V přípravných fázích praktické části je akcentována skupinová improvizace, kdy studenti využívají širokého zvukového spektra zdrojů zvuku, které nejsou tvořeny běžnými hudebními nástroji ani elektronikou. Od volné nebo řízené improvizace se přejde k jejímu záznamu a jeho interpretaci. Vše na bázi týmového přístupu. Ten je akcentován i v další fázi, kdy všichni studenti ročníku vytvářejí v týmové kooperaci jedinou kompozici a prakticky se seznamují s teoretickými aspekty přednášenými v teoretické části předmětu.
Metody hodnocení
Celkový hodinový rozsah: 28 z toho týdně přednáška - 1hod. /cvičení - 1 hod.
Uzavření: 50% účast a zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2024.