HF:H60236 Metodika I - Informace o předmětu
H60236 Metodika I
Hudební fakultaléto 2022
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 8:30–10:00 208
- Předpoklady
- Úspěšně absolvování prvních tří semestrů studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, N-HUDUM, směr Profilace teoreticko-pedagogická)
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky jednotlivých hudebně teoretických jevů, orientovat se v současné literatuře.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu je schopen:
• samostatně vypracovat vzdělávací plán hudebně-teoretických předmětů ZUŠ,
• orientovat se v problematice výuky hudebně-teoretických předmětů a předcházet případným chybným postupům svých žáků ZUŠ,
• využít vhodnou literaturu a metodické postupy vedoucí k pochopení probírané látky,
• motivovat žáky pomocí hudebních pomůcek a vhodně vybraných metodických postupů,
• samostatně vypracovat přípravy do hodin hudebně-teoretických předmětů,
• posoudit a zhodnotit výsledky práce žáků ZUŠ ve výuce hudebně-teoretických předmětů,
• samostatně vyhledávat další vzdělávací materiály, kurzy a pomůcky do výuky hudebně-teoretických předmětů. - Osnova
- Metodika výkladu pojmů zvuk a tón (vlastnosti tónu, tónová soustava – základní tónová řada, rozdělení na oktávy, celý tón a půltón, enharmonické tóny, alikvotní tóny, ladění).
- Metodika výkladu notopisu (notová osnova, klíče, rytmické hodnoty a tvary not, pomlky, posuvky a další označení; historický vývoj notopisu).
- Metodika rozvoje vnímání metro-rytmických vztahů (postup při výuce metra, rytmu, tečkovaného rytmu, taktů jednoduchých a složených, předtaktí, synkopy, trioly a nepravidelného dělení not).
- Metodika rozvoje vnímání a osvojování tempa a tempových označení, dynamiky a dynamických znamének, přednesových a ostatních označení a melodických ozdob.
- Metodika výkladu stupnic, tónin a akordů (stupnice durové a mollové, paralelní a stejnojmenné, příbuznost stupnic, tvoření stupnic, kvintový a kvartový kruh; stupnice staré a zvláštní – pentatonické, harmonická dur, cikánské; stupnice chromatická a celotónová. Akordy – dělení, kvintakordy, septakordy, nónové akordy a obraty).
- Metodika výkladu intervalů (rozdělení, intervaly základní a odvozené, enharmonické intervaly, převraty intervalů, intervaly přesahující oktávu, procvičování intervalů pomocí durové stupnice. Postup výuky intervalů podle L. Ljochiny a T. B. J.-Galperiny).
- Specifika výuky hudební teorie u předškolních dětí, postup při přijímání žáků do ZUŠ (přínos předškolní výuky, vliv rodiny, osobnost pedagoga, komunikace, osobnost dítěte, výuka v PPHV, doporučená literatura).
- Multimediální pomůcky a jejich využití při výuce hudebně-teoretických předmětů (práce s interaktivní tabulí, počítačové výukové programy; další druhy pomůcek).
- Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami (LMD, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie), lateralita, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
- Literatura
- povinná literatura
- Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
- doporučená literatura
- Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003. info
- Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
- SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy, Praha: SPN, 1985. info
- SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. info
- Výukové metody
- Přednáška, práce s pracovními sešity. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen za min. 70% docházku, seminární práci na zadané téma, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2022/H60236