H60105HOl Hra na nástroj II - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
0/2. 15 kr. 15 z 30. Ukončení: z.
Vyučující
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60105Az - Hra na nástroj II - abs. projekt
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí schopnosti studenta věnovat se samostatné odborné činnosti a podílet se na výzkumné umělecké činnosti, analyzovat a aplikovat získané teoretické a praktické poznatky založené na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje. Předmět zaměřen na studium a interpretaci nejnáročnějších skladeb repertoáru s důrazem na stěžejní díla koncertního repertoáru skladeb 20. století. Studium je zaměřeno na získání a osvojení náročných praktických dovedností ve hře na nástroj, potřebných pro interpretaci hudby různých slohových období, pro výkon povolání koncertního umělce a pedagoga. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
tudent bude po absolvování předmětu schopen:
- prezentovat sám sebe jako interpreta s jasným individuálním přístupem a s velmi vysokou technickou způsobilostí;
- sestavit a zrealizovat koncertní program, který prokazuje jeho znalosti v oblasti volby repertoáru a uměleckého rozhodování;
- realisticky odhadnout vlastní možnosti v profesi a pochopit cennost vlastní iniciativy;
Osnova
  • Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta s ohledem na jeho osobitý umělecký potenciál, prohloubení znalostí a dovedností v oblasti techniky hry na hoboj se zaměřením na analýzu a aplikování soudobých světových interpretačních trendů a na reflektování potřeb pracovního trhu.
    Koncepce studia spočívá v nastudování a koncertním provedení skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou světovou literaturou, získání mezinárodních zkušeností buď formou zahraničních stáží, nebo aktivní účasti v dílnách hostujících zahraničních specialistů, reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce. Je rovněž počítáno s tvůrčím přístupem a kreativitou studenta, vypracováním vlastní argumentaci a efektivního individuálního postupu při nastudování doporučených skladeb.
    Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb pro vystoupení na interpretačních seminářích, třídních přehrávkách, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
    Studentovi je rovněž nabídnuto pokračování v technickém zdokonalování výběrem náročných tónových a technických cvičení, etud vyšší obtížnosti; v zdokonalování systému individuální přípravy, zaměřeného na zkvalitnění intonace, produkce a pojivosti tónu, vyrovnanosti rejstříků; v psychologické přípravě na povolání koncertního umělce a pedagoga.
    Doporučený repertoár:
  • A:
    G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj J. S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013 C. Ph. E Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj N. Chedeville / A. Vivaldi Sonáta g moll n.6 op. 13 „Il Pastor Fido“, RV58 F. Couperin Královské koncerty / Concerts Royaux č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) J. S. Bach Sonáta g moll BWV 1030b, (Barenreiter) C. Ph. E. Bach Sonata g moll WQ 135
  • B:
    W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle) J. W. Kalliwoda Concertino F dur, Op. 110 A. Pasculli Concerto sopra motivi dell’ opera “la Favorita” di Donizetti B. Martinů Koncert (new Maurice Bourgue/Guy Porat Edition Max Eschig) R. Strauss Koncert
  • C:
    A. Jolivet Serenade B. Britten Temporal variations, (Boosey&Hawkes) A. Dorati Duo concertante (Boosey& Hawkes) R. R. Bennett After Syrinx (Novello) W. Lutoslawski Epitaph P. Haas Suita pro hoboj a klavír M. Shinohara Obsession pro hoboj a klavír N. Skalkottas Concertino (Margun Music Inc) J. Francaix L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny) H. Tomasi: Evocations (Leduc) H. Holliger: Sonáta ( Schott) G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois (Editions du Hautbois), Paris A. Dorati: Pět kusů pro hoboj (Boosey& Hawkes) L. Berio: Sequenza VII (Universal Edition)
  • Kvartet pro hoboj a smyčcové nástroje: M. Arnold: Kvartet B. Britten: Phantasy Quartet, Op 2 (1932) (Boosey and Hawkes) W. A. Mozart: Kvartet F dur K370 (1781) (Barenreiter)
Literatura
  • Burgess, G., Haynes, B.: The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, přípravy a realizace závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Účast studentů na výuce je s výjimkou přednášek povinná. Nemohl-li se student z vážných důvodů účastnit výuky ve stanoveném rozsahu, stanoví mu vyučující, je-li to možné, povinnosti, jejichž splněním nahradí student účast na výuce.

Udělením zápočtu či klasifikovaného zápočtu vyučující potvrzuje aktivní účast studenta na výuce a splnění dalších požadavků pro jeho udělení stanovených vyučujícím v souladu se sylabem předmětu. Student je povinen zápočet či klasifikovaný zápočet získat nejpozději do konce zkouškového období semestru, v němž jej má dle osobního studijního plánu získat.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.