H50330Ol Dirigování II

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: zk.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
absolvování 1. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nastudování klasického nebo raně-romantického díla (v rozsahu do 20 min.) s orchestrem. Veřejné vystoupení s komorním orchestrem (alespoň 20´).

Osnova
  • Nastudování a provedení klasického nebo raně romantického díla s orchestrem, vystoupení s komorním orchestrem.

    - Dirigentská technika se zaměřením na Beethovenovo symfonické a operní dílo (symfonie 3.,5.,6 a 7.a opera Fidelio).
    - Melodramy J.Bendy. Další prohlubování studia operního repertoáru (Smetana: Prodaná nevěsta - celá opera).
    - Schubert: 7.a 8. symfonie.
    - Základy romantické literatury - Mendelssohn - symfonie a symfonické předehry, Schumann -Symfonie a koncerty.
    - Interpretační a stylové zvláštnosti nového slohu, vyjádření mimohudebního obsahu.
    - Melodram - Suk : Radúz a Mahulena, vztah mezi mluveným slovem a hudbou.
    - Operní repertoár (A. Dvořák : Rusalka).

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Markewitsch, I.: Die Symphonien von L.v. Beethoven, Edition Peters, Leipzig 1983. info
  • Laser, A.: Der moderne Dirigent, Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1904. info
  • Marsh, R. C.: Toscanini and the Art of Orchestral Performance, Novello and Co, London 1950. info
  • Chajkin, B.: Besedy a stati o dirigentském řemesle, Muzgiz, Moskva 1984. info
  • Roland, R.: Beethoven - Velká tvůrčí období, SNKLHU, Praha 1957. info
  • Issel, E.: Studien zur Geschicht des Melodram, Breitkopf und Härtel, Leipzig 1901. info
  • Steinitzer, M. : Zur Entwicklungsgeschichte des Melodrams, Linnemann, Leipzig 1927. info
  • Weingartner, F.: Ratschläge für Aufführungen (Schubert, Schumann), Breitkopf u.H., Leipzig 1923. info
  • Eržemskij, G. L.: Zákonitosti a paradoxy dirigování, Nauka, St.Petěrburg 1993. info
  • Brož, J.: Dirigentské kompendium, JAMU, Brno 1986. info
  • Brož, J.: Metodika práce s orchestrem, JAMU, Brno 1975. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Zkouška+zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.