H70108l Dějiny jazzu II

Hudební fakulta
léto 2021
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Jan Dalecký (přednášející)
Garance
Katedra jazzové interpretace - Hudební fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace - Hudební fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Předpoklady
Úspěšné zvládnutí předmětu Dějiny jazzu I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s dějinami jazzového žánru v kontextu všeobecně historickém i hudebně teoretickém.

ZS

Pochopení vzniku jazzové hudby a její přesah do společenských a sociálních poměrů Ameriky počátku 20.století. Seznámení se s umělci ranného jazzového vývoje.

LS

Poznání vývoje jazzové hudby a afro-americké společnosti ve 30-tých a 40-tých letech 20.století. Porozumění kontextu mezi nesvobodným společenským zařazením černošského obyvatelstva USA a jeho snahou o svobodné vyjadřování v oblasti umění. Evropský jazz.
Osnova
  • Kontakt na pedagoga: MgA. Jan Dalecký (Beránek) - daleckyjan@seznam.cz; 603 955 833 - zasílat raději sms.
  • ZS
  • Africké jazzové kořeny. Hudba otroků na plantážích, ragtime a synkopovaná hudba. Spirituály, bluesoví černošští hudebníci. První dechové ansámbly. New Orleanská škola a dixielendová hudební tradice. Vývoj jazzu v Chicagu - King Oliver, Jelly Roll Morton a Louis Armstrong. Kolektivní improvizace v rané swingové tradici. Prvotní vývoj jazzového klavíru - Stride Piano a Boogie Woogie. Jazz v New Yorku - Fats Waller, Bessie Smith, Fletcher Henderson a Duke Ellington.
  • LS
  • Swingová éra - přechod od menších uskupení k Big Bandové hudbě. Vývoj hudby v orchestrech Earla Hinese, Counta Basieho, Duka Ellingtona, Paula Whitemana a Benny Goodman. Improvizátoři swingové éry - Lester Young a Coleman Hawkins. Změny v konceptu hry rytmické sekce. Vliv vokální interpretace na instrumentalisty - Billie Holiday a Ella Fitzgerald. Jazz v Evropě - Německo, Británie a Francie. Django Reinhart a prolínání romské hudební kultury s jazzovou tradicí. Propojení jazzu a vážné hudby.
Literatura
  • Steward, R. : Jazz Masters of the Thirties, Macmillan, New York, 1972.
  • Zwerin, M. : Swing under the Nazis: Jazz as a Metaphor for Freedom, Cooper Square Press, New York, 2000.
  • Dále bych upozornil na více než 60 ročníků časopisu Down Beat, které jsem věnoval knihovně Ústav hudební vědy FF MU a jsou průběžně doplňovány novými čísly, která stále odebírám. Jsou tam na místě k nahlédnutí a ke studiu.
  • Tirro, F. : Jazz: A History, W.W. Norton, 1993.
  • Cohn, L. : Nothing but the Blues, Abbeville Press, New York, 1993.
  • Berendt, J. E. : The Book of Jazz from New Orleans to Jazz Rock and Beyond, Granada, London, 1983.
  • Ulanov, B. : History of Jazz in America, Hutchinson, 1959.
  • Schuller, G. : Early Jazz, Oxford University Press, 1968.
  • The New Grove Dictionary of Jazz
  • Encyclopeia of Jazz od Leonarda Feathera
  • Kofsky, F. : Black Music, White Business, Pathfinder, New York, 1998.
  • Hadlock, R. : Jazz Masters of the Twenties, Macmillan, New York, 1965.
  • Dance, S. : The World of Swing, Scribner, New York, 1974.
  • New History of Jazz (Alyn Shipton), The History of Jazz (Ted Gioia)
Výukové metody
Přednáška s praktickými ukázkami ve formě poslechu stěžejních nahrávek žánru. 2h/týden
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2021/H70108l