H80024l Ansámblový zpěv

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Troupová (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Vysoká interpretační úroveň dle světových standardů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ansámblový zpěv je zanedbaná oblast staré hudby v české republice. Cílem předmětu je poskytovat studentům příležitost, seznámit se s touto základní disciplinou z oblasti interpretace staré hudby. Studenti se seznámí s repertoárem vokálním z období renesance a baroka. Vytvoří malé sborové skupiny, který nazkouší vybrané skladby s ohledem na stylové parametry jejich interpretace. Výstupem je interní koncert na konci zimního a letního semestru.

Osnova
  • vyučovací den: čtvrtek (individuální domluva času s pedagogem - tel.: 732 645 426; e-mail: itroupova@gmail.com); ZS: 2 hod./týden, LS: 2 hod./týden.

    Předmět je zaměřen na repertoár staré hudby. Studenti jsou vedeni ke stylové interpretaci vokální hudby starších období, se zvláštním důrazem na interpretaci všech forem recitativu. Nastudování a provedení dramaturgicky zajímavých tematických programů se zapojením studentů instrumentálních tříd by měl být ideální součástí výuky.

    *Životopis pedagoga:
    *Irena Troupová
    Přední česká sopranistka Irena Troupová si vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby. Od 90. let, kdy žila v Berlíně, vystupovala na podiích celé Evropy, spolupracovala s T. Hengelbrockem, H. Armanem, J. Riffkinem, v ČR pak s J. Tůmou, B. Willi, M. Štrynclem, R. Hugem a mnoha dalšími. Svůj záběr postupně rozšířila o romanitckou a moderní písňovou i operní tvorbu. Vystoupila v cyklech FOK i České filharmonie (rané písně G. Mahlera). Letos se podílela na nahrávce opery B. Martinů "Le jour de bonté (Den dobročinnosti)" pro Arco Diva, provedla kantátu "Agnus Dei" M. Kopelenta aj. Od roku 2007 žije znovu v Praze.
Literatura
  • Sehnal, J.: Hudba v českých dějinách, Praha 1989. info
  • Polák, Pavol, Hudobnoestetické náhľady 18. storočia, Bratislava 1972. info
  • Bělský, V.: Hudba baroka. Provozovací praxe hudby 17. a 18. století (Brno 1995). info
  • Bukofzer, M. F.: Hudba v období baroka. Bratislava 1986. info
  • Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990. info
  • Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4. info
  • Krones, H. - Schollum, R.: Vokale und allgemeine Auffuehrungspraxis. Wien 1983. info
  • Dean, W, G.F. Handel: Three Ornamented Arias, Oxford 1976. info
  • Wistreich, R, Reconstructing Pre-Romantic Singing Technique, The Cambridge Companion to Singing, ed. John Potter, Cambridge 2000. info
  • Brown, H.M., Embellishing Eighteenth-Century Arias, Opera and Vivaldi, Austin 1984. info
  • Benigne de Bacilly, Remarques curieusus sur l´art du bien chanter, Paris 1668, anglický překlad New York 1968. info
  • Wolff, H.C: Originale Gesangsimprovisationen des 16. bis 18. Jahrhunderts, Musikwissenschaft xli 1972. info
  • Neumann, F.: Ornamentation in (Post)Baroque Music, Princeton 1978. info
  • Donington, R.: The Interpretation of Early Music. London 1989. info
  • Reidemeister, Peter und Gutmann, Verena (Hrsg.), Alte Musik, Praxis und Reflexion, Winterthur, Amadeus 1983. info
Výukové metody
Přednáška/cvičení - skupinová výuka.
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.