H60064Ol Dirigování III - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
0/2/0. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jakub Klecker (přednášející)
prof. Mgr. Jan Zbavitel (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
absolvování 2. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Veřejné vystoupení (operní představení). Příprava absolventského vystoupení bakalářského studia (nastudování cyklického symfonického díla). Obhajoba při SZZ.

Osnova
  • Příprava a provedení veřejného vystoupení(operní představení) a absolventského vystoupení, obhajoba SZZ.

    Období vrcholného romantismu - Liszt, Berlioz, Brahms, Dvořák, Smetana, stavba velkých symfonických celků - velká sonátová forma.
    Principy interpretace romantické hudby, formální principy symfonické básně, programové symfonie.
    Romantická opera : G.Bizet - Carmen
    Další rozšíření symfonického a operního repertoáru éry romantismu - Rimskij -Korsakov,Musorgskij, Čajkovskij,Franck, Bizet.
    Instrumentační a výrazová složka romantických partitur, vývojová linie formální a ideové složky.
    Opera: Čajkovskij - Evžen Oněgin.

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování III (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Zich, O.: Symfonické básně Smetanovy, Hudební Matice UB, Praha 1924. info
  • Sychra, J.: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby, SNKLHU, Praha 1959. info
  • Burghauser, J.: Orchestrace Dvořákových Slovanských tanců, SNKLHU, Praha 1959. info
  • Wagner, R.: Über das Dirigieren, Insel - Verlag, Leipzig 1923. info
  • Rimskij - Korsakov, Ny.: Instrumentace, Gomuz, Moskva 1959. info
  • Solovcov, A.: Simfoničeskije proizvedenija R. - K., Muzyka, Moskva 1953. info
  • Orlov, G.: Letopis žizni i tvorčestva M.P.Musorgskogo, Muzyka,Moskva 1940. info
  • Stasov, V., V.: O ruské hudební klasice, Supraphon, Praha 1960. info
  • Keldyš, J. : Istorija russkoj muzyki, sv.1.Muzgiz, Moskva 1953. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Zápočet+zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.