HF:J70010l Dějiny jazzu II - Informace o předmětu
J70010l Dějiny jazzu II
Hudební fakultaléto 2019
- Rozsah
- 2/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jan Dalecký (přednášející)
- Garance
- JAZZ – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: JAZZ – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( J70010z Dějiny jazzu II )
Úspěšné zvládnutí předmětu "Dějiny jazz I". - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Cíle předmětu
- ZS
Pochopení vzniku jazzové hudby a její přesah do společenských a sociálních poměrů Ameriky počátku 20.století. Seznámení se s umělci ranného jazzového vývoje.
LS
Poznání vývoje jazzové hudby a afro-americké společnosti ve 30-tých a 40-tých letech 20.století. Porozumění kontextu mezi nesvobodným společenským zařazením černošského obyvatelstva USA a jeho snahou o svoboné vyjadřování v oblasti umění. Evropský jazz.
- Osnova
- Kontakt na pedagoga: MgA. Jan Dalecký (Beránek) - zus.beranek@seznam.cz; 603 955 833 - zasílat raději sms.
ZS
Africké jazzové kořeny. Hudba otroků na plantážích, ragtime a synkopovaná hudba. Spirituály, bluesoví černošští hudebníci. První dechové ansámbly. New Orleanská škola a dixielendová hudební tradice. Vývoj jazzu v Chicagu - King Oliver, Jelly Roll Morton a Louis Armstrong. Kolektivní improvizace v rané swingové tradici. Prvotní vývoj jazzového klavíru - Stride Piano a Boogie Woogie. Jazz v New Yorku - Fats Waller, Bessie Smith, Fletcher Henderson a Duke Ellington.
LS
Swingová éra - přechod od menších uskupení k Big Bandové hudbě. Vývoj hudby v orchestrech Earla Hinese, Counta Basieho, Duka Ellingtona, Paula Whitemana a Benny Goodman. Improvizátoři swingové éry - Lester Young a Coleman Hawkins. Změny v konceptu hry rytmické sekce. Vliv vokální interpretace na instrumentalisty - Billie Holiday a Ella Fitzgerald. Jazz v Evropě - Německo, Británie a Francie. Django Reinhart a prolínání romské hudební kultury s jazzovou tradicí. Propojení jazzu a vážné hudby.
*Životopis pedagoga:
- viz příloha předmětu
- Kontakt na pedagoga: MgA. Jan Dalecký (Beránek) - zus.beranek@seznam.cz; 603 955 833 - zasílat raději sms.
- Literatura
- Cohn, L. : Nothing but the Blues, Abbeville Press, New York, 1993. info
- Hadlock, R. : Jazz Masters of the Twenties, Macmillan, New York, 1965. info
- Schuller, G. : Early Jazz, Oxford University Press, 1968. info
- Steward, R. : Jazz Masters of the Thirties, Macmillan, New York, 1972. info
- Tirro, F. : Jazz: A History, W.W. Norton, 1993. info
- Ulanov, B. : History of Jazz in America, Hutchinson, 1959. info
- Berendt, J. E. : The Book of Jazz from New Orleans to Jazz Rock and Beyond, Granada, London, 1983. info
- Dance, S. : The World of Swing, Scribner, New York, 1974. info
- Kofsky, F. : Black Music, White Business, Pathfinder, New York, 1998. info
- Zwerin, M. : Swing under the Nazis: Jazz as a Metaphor for Freedom, Cooper Square Press, New York, 2000. info
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod./týden
- Metody hodnocení
- zápočet
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2019/J70010l