HF:H70088l Teorie Jazzové improvizace I - Informace o předmětu
H70088l Teorie Jazzové improvizace I
Hudební fakultaléto 2019
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Levíček (přednášející)
- Garance
- Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 11:00–11:45 317, Út 11:50–12:35 317
- Předpoklady
- EVER( H70088z Teorie Jazzové improvizace I )
Úspěšné zvládnutí předmětu „Teorie Improvizace 1 – zimní semestr“ - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Bicí)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Klavír)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Kontrabas)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Kytara)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Saxofon)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Trombon)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Trubka)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie Improvizace je seznámit studenta s kompozičními a improvizačními styly z období jazzové historie od raného blues až po bebop (40.léta 20.století). Po absolvování předmětu by měl být student schopen rozpoznat a definovat jednotlivé hudební techniky, které jsou charakteristické pro konkrétně dané vývojové období a měl by být schopen tyto techniky prakticky použít; to jak při kompozici vlastních skladeb, tak i v improvizaci na jazzové standardy. Na problematiku probranou v prvním ročníku navazují další dva roky studia Jazzové Imrpvizace. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a aranžováním a improvizací do hloubky a celé šíři.
- Výstupy z učení
- - analyzovat harmonii skladeb v tonálním systému;
- aplikovat stupnice a módy na harmonické značky ve skladbách swingového a bebopového období (30. a 40.léta);
- transkribovat a zahrát sólo jednoho hráče z nahrávky swingového období;
- transkribovat a zahrát sólo jednoho hráče z nahrávky bebopového období;
- improvizovat basovou linku na danou harmonickou struktůru;
- složit a zaranžovat vlastní skladbu v jednotlivých stylech; - Osnova
- Analýza skladeb, pochopení improvizačních technik hudby swingového období. Akordická improvizace.
- Harmonická analýza a aplikace stupnic a módů na jazzové standardy období 30.
- Studium improvizačních technik bebopového období. Analýza sóla Charlie Parkera: Now's The Time, Donna Lee. Studium atypického blues - Blues For Alice. Mollové blues a jeho harmonické obohacení.
- Studium stupnic užívaných při improvizaci v dominantních jádrech vycházejících z mollových tonálních systémů (mixolydická b9b13, lydická dominantní, alterovaná).
- Studium celotónové a zmenšené stupnice. Transkribce a analýza sóla Sonnyho Rollinse ve skladbě "Airegin".
- Literatura
- Reeves, S.D. : Creative Jazz Improvisation, Prentice Hall Inc., 2001
- LaPorta, J. : A Guide to Jazz Improvisation, Berklee Press, 2000
- Baker, D. : Jazz Improvisation – Revised edition, Alfred Publishing Co., 1998.
- Výukové metody
- Forma výuky: dílna Metody výuky: přednáška, praxe s hudebním materiálem, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet Metody ověřování výsledků: praktická zkouška - zkomponování a zahrání vlastní skladby ve stylu 30.let (swing). Jedna forma napsaného sóla, 1 forma improvizace - zkomponování a zahrání vlastní skladby ve stylu 40.let (bebop). Jedna forma napsaného sóla, 1 forma improvizace. - transkribce sóůla jednoho hráče z období bebopu
- Informace učitele
- http://jirilevicek.com
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2019/H70088l