HF:H70081 Zvukové aspekty interpretace - Informace o předmětu
H70081 Zvukové aspekty interpretace
Hudební fakultaléto 2019
- Rozsah
- 0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Lubor Přikryl (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 16:00–17:30 205
- Předpoklady
- Úspěšně vykonané přijímací řízení do bakalářského stupně studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Duchovní hudba (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na fagot (program HF, B-HUDUM)
- Hra na flétnu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na housle (program HF, B-HUDUM)
- Hra na klarinet (program HF, B-HUDUM)
- Hra na klavír (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na kontrabas (program HF, B-HUDUM)
- Hra na kytaru (program HF, B-HUDUM)
- Hra na lesní roh (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trombon (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trubku (program HF, B-HUDUM)
- Hra na tubu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Hra na violoncello (program HF, B-HUDUM)
- Hra na violu (program HF, B-HUDUM)
- Hudební manažerství (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Bicí)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Klavír)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Kontrabas)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Kytara)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Saxofon)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Trombon)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Trubka)
- Klavírní pedagogika (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Zpěv (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Získat znalosti o akustickém členění nástrojů (syté versus hebké barvy), o rozestavění nástrojů tak, aby tělesa docílila co nejlepších barev.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu je schopen: • klasifikovat hudební témbr dle spektra: harmonických složek, inharmonicit i ruchových složek • hudebně využít signály sinus, pravoúhlý signál, pilu, puls i šum, identifikovat shodné kategorie barev a shodné skupiny akustických i umělých nástrojů • pracovat s ADSR obálkou • popsat a využít 4 universální části nástrojů: oscilátor, excitátor, rezonátor a radiátor • popsat směrové vyzařování u základních nástrojů • co do hlasitosti smíchat nástroje v komorním tělesu • rozestřít nástroje do sterea, aby tvořily synergický celek
- Osnova
- Posluchač se seznámí s akustickými zákonitostmi při míchání barev, zkusí si prakticky namixovat různé typy souborů, aby si
ověřil, jakých barev jsou tato tělesa schopna docílit
1. 5 základních tvarů akustické i elektronické/virtuální vlny (sinus, čtverec, pila, puls, šum), sytost vyšších harmonických, shodné kategorie barev a shodné skupiny akustických i umělých nástrojů, jak je 5 základních barev charakterizováno a jejich využití v kompozicích
2. Rejstříky nástrojů z hlediska sytosti spektra (počtu vyšších harmonických) a jejich hlasitosti
3. Míchání barev a maskování v případě průhledné a syté harmonie - úzké a široké vedení hlasů, rozličné způsoby instrumentace, prostorové uspořádání nástrojů
4. Křivka ADSR u akustického i elektronického signálu - shodné kategorie dynamického průběhu tónu - perkusní (drnknutí palička, kladívko) a neperkusní (smyčec, dech) nástroje, praktické užití
5. míchání barev - princip, zákonitosti
6. maskování - kdy nastává, jak se mu vyhnout
7. charakteristika tónových soustav tradičních i modernějších, užití v praxi
8. typy sálů z hlediska akustiky (suchý - s dozvukem, malá - velká kubatura atd.), důsledky pro zvuk tělesa, jak si pomoci
9. akustické hodnoty důležitých sálů v ČR i ve světě
10. nejčastější typy komorních souborů - jak je kdy rozsadit, abych získal co nejpestřejší barvy - nejčastější typy duet a trií - kdy může nastat maskování, jak dosáhnout co nejlepších barev, smyčcové kvarteto - stejně, dechové kvinteto - stejně, žesťové kvinteto - stejně, nonet - stejně
11. Různá rozestavění symfonického orchestru (evropský, americký ad.) - kdy a proč které preferovat
12. nejčastější typy vokálních těles - dětské sbory, ženské a mužské, smíšené
13. nejčastější sestavy z jiných žánrů - rock, jazz band, country
- Posluchač se seznámí s akustickými zákonitostmi při míchání barev, zkusí si prakticky namixovat různé typy souborů, aby si
ověřil, jakých barev jsou tato tělesa schopna docílit
- Literatura
- Blatter, A. : Instrumentation and Orchestration, Wadsworth Pub Co, 1997. info
- Burhauser, J., Špedla, A. :. info
- Akustické základy orchestrace, Praha 1967. info
- Cook, P. R. : Music, Cognition and Computerized Sound, An Introduction to. info
- Psychoacustics. info
- Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. II. Analogové a analogově-digitální syntetizéry, JAMU, Brno 2001. info
- Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. IV. Samplery, JAMU, Brno 2001. info
- Janoušek I.: ABC akustiky pro hudební praxi, Editio Supraphon, Praha 1979. info
- Jež, R, Jirásek, O, Mikoška, L:. info
- Zoufalý aranžér, dvouroční seriál v časopise Muzikus 02/09-03/10. info
- Jirásek O. : Kytara a počítač, Computer Press, Brno 2005. info
- Kennan, K., Granthan, D. : The Technique of Orchestration, Prentice Hall, 1996. info
- Krotil Z: Aranžování pro moderní taneční orchestr, Státní hudební nakladatelství, Praha 1963. info
- Kurfürts P.: Základy hudební akustiky, Vydavatelství MU, Brno 2000, str. 19. info
- Meyer,J: Akustik und musikalische aufurrungspraxis, Verlag Erwin Bochinsky, Frankfurt am main 1999. info
- Otčenášek, Z: O subjektivním hodnocení zvuku, Akademie múzických umění, Praha 2007. info
- Syrový, V: Hudební akustika, Akademie múzických umění, Praha 2003. info
- Špelda, A.: Úvod do akustiky pro hudebníky, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1958. info
- Výukové metody
- přednášky, cvičení, natáčení, smíchání skladby
- Metody hodnocení
- Kontrola smíchané skladby, písemný test.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2019/H70081