H60356Nl Teorie kompozice II

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
2/2. 3 kr. 3 z 6. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
prof. Martin Smolka (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 9:20–12:35 113
Předpoklady
EVER( H60356Nz Teorie kompozice II )
úspěšné uzavření studia kompozice v 1. ročníku bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vybavit studenta znalostmi a dovednostmi ke kompozici se čtvrttóny. Rozšířit znalosti o dostupných prostředcích pro kompozici s textem, slovem, řečí, hlasem.

Osnova
  • - pohled na skladbu a její atributy v procesu vzniku.
    - kompoziční proces a jeho hierarchizace, přístupy ke komponování hudby, historické souvislosti.
    - skladatel - interpret - posluchač
    - pohledy na řád hudební kompozice, prvky díla a obecné kompoziční principy jeho výstavby (restrikce/Selekce, hierarchizace prvků, princip vztahu, koexistence a návaznosti, multivariace/scelování, oscilace/kontrapozice, latence, procesuality, náhodnosti.
    - transference a transformace prvků ve skladbě, recyklace jako přístup ke kompozici
    - procesualita v hudbě - typy, vlastnosti a dramaturgie procesů v soudobé hudbě
    - forma hudební skladby se zaměřením na hudbu od 2. poloviny 20. století.
    - skladba jako koncept. Text a jeho role v hudební kompozici, soudobá vokální díla až po operu
    - další druhy umění a hudební kompozice - úvod do multimediality
    - ve cvičení doprovázeno rozbory, zvukovými i notovými ukázkami.
    - krátká kompoziční cvičení v jednotlivých technikách
Literatura
  • Partch, Harry: Genesis of a Music. Da Capo Press, New York 1974. info
  • Burghauser, Jarmil; Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha 1967. info
  • Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace. AMU Praha, 1998. info
  • Pudlák, Miroslav - Spektrální hudba (¨co to je?), His Voice, 2006/5. info
  • Grisey, Gerard - Did You Say Spectral? - Contemporary Music Review, 2000/19. info
  • Temat: Spektralizm - časopis Glissando, 2004/1, Warszawa. info
  • Eisner, Pavel: Chrám i tvrz, Praha, 1997. info
  • Goebbels, Heiner: Text jako krajina, His Voice, 2007/4. info
  • Nezval, Vítězslav: Moderní básnické směry. info
  • Jakobson, Roman: Poetická funkce, nakl. H+H, Jinočany 1995. info
  • Opelík, Jiří a kolektiv autorů: Jak číst poezii, Československý spisovatel, Praha 1969. info
  • Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie, Triáda, Praha 2005. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Kolář, Jiří: Návod k použití (myšlení textu v praxi). info
  • Vrh kostek: česká experimentální poezie. Vybrali, uspořádali, úvod a doslov napsali Josef Hiršal a Bohumila Grögerová; Torst: Praha. info
  • Adámek, Jiří: Théâtre musical (Divadlo poutané hudbou), AMU Praha 2010. info
Výukové metody
řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
Metody hodnocení
zápočet+zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.