H60109VIl Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Řezníček (přednášející)
MgA. David Šlechta, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60109VIz Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.

    Melodické nástroje -
    U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
    U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
    U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.

    Malý buben -
    U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
    Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
    U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
    Studijní materiál: dle vlastního výběru.

    Tympány -
    Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
    Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
    Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
    E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
    Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
    Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)

    LETNÍ SEMESTR
    Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
    Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
    1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
    2. vlastní kompozice pro malý buben
Literatura
  • Repertoár z různého slohového období by měl obsahovat minimálně jedno dílo koncertantního typu. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.