HF:H60071l Filozofie umění II - Informace o předmětu
H60071l Filozofie umění II
Hudební fakultaléto 2019
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. 3 z 5. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:20–15:55 205
- Předpoklady
- EVER( H60071z Filozofie umění II )
úspěšně vykonaná zkouška z téhož předmětu v 1. ročníku navazujícího magisterského studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, N-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, N-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, N-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na fagot (program HF, N-HUDUM)
- Hra na flétnu (program HF, N-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Hra na housle (program HF, N-HUDUM)
- Hra na klarinet (program HF, N-HUDUM)
- Hra na klavír a klavírní pedagogika (program HF, N-HUDUM)
- Hra na klavír (program HF, N-HUDUM)
- Hra na kontrabas (program HF, N-HUDUM)
- Hra na kytaru (program HF, N-HUDUM)
- Hra na lesní roh (program HF, N-HUDUM)
- Hra na trombon (program HF, N-HUDUM)
- Hra na trubku (program HF, N-HUDUM)
- Hra na tubu (program HF, N-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Hra na violoncello (program HF, B-HUDUM)
- Hra na violoncello (program HF, N-HUDUM)
- Hra na violu (program HF, N-HUDUM)
- Hudební produkce (program HF, N-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, N-HUDUM, směr Profilace – instrumentální)
- Jazzová interpretace (program HF, N-HUDUM, směr Profilace kompozičně-aranžérská)
- Jazzová interpretace (program HF, N-HUDUM, směr Profilace teoreticko-pedagogická)
- Kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Multimediální kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Operní režie (program HF, N-HUDUM)
- Zpěv (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem je pochopení východisek a souvislostí evropského umění v kontextu vývoje filozofie a obecných a společenských dějin.
- Osnova
- 1. Vymezení základních pojmů – úvod do systematické problematiky Umění, filozofie, estetika, teorie umění, výrazové prostředky v umění, ars a techné jako základní tvůrčí principy. 2. Extenzívní a intenzívní přechody v umění (koncept J. Volka) Vztah oblastí umění, mimo-umění a neumění, vymezení uměleckého díla, funkční a hodnotové odlišnosti užitého umění, uměleckého řemesla a designu. 3. Antické umění Vymezení a charakteristika období; dobové filosofické a estetické přístupy (kosmologický, antropomorfický a psychologický, mimesis), hlavní osobnosti filosofie a estetiky (pythagorejci; Sokrates, Platón, Aristoteles). Srovnání tří vývojových etap antiky: období archaické, atické a helénistické; dórský, iónský, korintský sloh. 4. Středověké umění Vymezení a charakteristika období, typické znaky, rozporný vztah k antice; nejvýznamnější osobnosti z hlediska filosofie umění, Tertullianus, Chrysostomos, Augustin, Boëthius, T. Akvinský. 5. Románské umění Charakteristika období a vymezení slohu, filosofické a estetické náhledy na dobu, komparace výrazových prostředků ve výtvarném, slovesném umění a hudbě; Guido z Arezza. 6. Gotické umění Vymezení a charakteristika období, hlavní znaky a vzájemná komparace ve výrazových prostředcích v umění výtvarném, slovesném umění a v hudbě; R. Bacon. 7. Renesanční umění Vymezení, vývojové fáze, charakteristika období a hlavní znaky ve všech druzích umění (hlavní představitelé a jejich díla), filosofické a estetické ideály renesančního umění (antropocentrismus, humanismus, sensualismus); nové techniky výtvarného umění. 8. Manýrismus Manýrismus jako rutinní styl a imaginace; manýrismus jako přechodný styl mezi renesancí a barokem. Časové a teritoriální vymezení, projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé. Manýra jako stylistický prvek v umění. 9. Barokní umění Vymezení a charakteristika období, časová a teritoriální stratifikace; baroko jako komplexní sloh (ilusionismus a protireformace); hlavní znaky a komparace výrazových prostředků v rámci různých druhů umění (výtvarné a slovesné umění, hudba, architektura), estetika a filosofie v baroku. 10. Umění rokoka Charakteristika období, vymezení, hlavní znaky, vzájemné srovnání výrazových prostředků v různých druzích umění (výtvarné umění, literatura, hudba, architektura). 11. Umění klasicismu a osvícenství I Vymezení a charakteristika období, obecné projevy v jednotlivých druzích umění; umění, filozofie a estetika francouzské kulturní oblasti (R. Descartes, Voltaire, D. Diderot, J. J. Rousseau). 12. Umění klasicismu a osvícenství II Anglická vkusová škola (A. C. Shaftesbury, F. Hutcheson, E. Young, J. Addison, E. Burke, H. Home, D. Hume) – koncepční podstata, specifika, odlišnosti od francouzského přístupu. 13. Umění klasicismu a osvícenství III Umění, filozofie a estetika německého kulturního okruhu (G. E. Lessing, J. J. Winckelmann, I. Kant, A. G. Baumgarten), základní koncepční přístupy, vymezení vůči dění ve Francii a v Anglii. 14. Umění romantismu Vymezení a charakteristika období včetně preromantismu; umění jako fantazie a hra (J. W. Goethe, F. Schiller); imaginace romantismu jako reakce na racionalismus (historismus a sentimentalismus); nacionalismus; folklorismus; imaginace; rozklad relativní kontinuity ve vývoji umění, projevy v jednotlivých druzích umění. 15. Nástup moderny, impresionismus a secese Rozpad jednotného uměleckého slohu a vznik stylové plurality na počátku 20. století, obecné kulturní, společenské a historické kontexty dané doby, impresionismus a secese – charakteristika. 16. Výtvarné umění první poloviny 20. století Základní koncepční tendence, stěžejní projevy a představitelé – expresionismus, kubismus, abstrakce, surrealismus, nová věcnost, konstruktivismus aj. 17. Stylové tendence v evropské hudbě první poloviny 20. století Vývoj stylů a kompozičních technik s ohledem na teritoriální specifika, hlavní evropská hudební centra (Vídeň, Paříž), návaznost k tradici i její programové odmítání, hledání nových výrazových prostředků. 18. Umění performance a experimentu Happening, experiment, performance a instalace; charakteristika daných přístupů (skupina Fluxus); vztah ars a techné v umění druhé poloviny 20. století (konstruktivismus, konceptuální umění) 19. Postmoderna a její projevy v umění Vztah k moderně a avantgardě, základní rysy, problematika pozitivní definice, neostyly, fúze, charakter postmoderního díla. Projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé a stěžejní teoretické koncepce. 20. Diferenciace a specifika artificiální a nonartificiální hudby Terminologické a funkční vymezení, historický vývoj chápání NAH, problematika kýče a masové kultury; reprodukovatelnost uměleckého díla (T. W. Adorno).
- Literatura
- Fukač J. - Vysloužil J.: Slovník české hudební kultury, Praha 1997. info
- HAUSER: Filozofie dějin umění. Praha 1975. info
- Fukač, J.: Základy hudební sémiotiky, Díl 1.-3., Brno, Masarykova univerzita 1992. info
- PIJOAN,José. Dějiny umění 1. - 8. Praha 1977. 1984. info
- ECO Umberto. Skeptikové a utěšitelé. Praha 1995. info
- HANZAL, J. Od baroka k romantismu. Praha 19987. info
- HUBÍK, S.: Postmoderní kultura. Olomouc 1991. info
- LIESSMANN, Konrad P. Filozofie moderního umění. Olomouc 2000. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- zimní semestr zápočet, letní semestr zápočet a státní závěrečná zkouška
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2019/H60071l