H51411l Pedagogická praxe I

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
1/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra zpěvu – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra zpěvu – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 11:50–12:35 216
Předpoklady
EVER( H51411z Pedagogická praxe I )
Pro získání zápočtu je potřebná aktivní účast na cvičeních během celého semestru - nejméně 70% prezence v docházce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
  • Zpěv (program HF, B-HUDUM)
Cíle předmětu
Získání praktických zkušeností v oblasti výuky zpěvu na ZUŠ a příprava pro praxi pedagoga zpěvu.

Osnova
  • Praktická pedagogická příprava studentů pro výuku zpěvu na různých stupních hudebních škol.

    Předmět Pedagogická praxe navazuje na předmět Metodika zpěvu a připravuje studenty na výuku hlasové výchovy a zpěvu na ZUŠ a konzervatořích. Seznamuje studenty s výukou mladších žáků, tj. žáků I. stupně ZUŠ ve věku 6-l0 roků:
    - přijetí nového žáka a úvodní hodina;
    - správný postoj, základní dechová cvičení;
    - hlasová cvičení s ohledem na věk a rozsah hlasu;
    - nácvik písně - respektování hlasového rozsahu, talentu a povahy žáka a možností dětského hlasu;
    - seznámení s instruktivní literaturou;
    - respektování dětského charakteru hlasu a psychiky dítěte;
    v LS pak
    V návaznosti na zimní semestr seznamuje studenty s výukou žáků I. st. ZUŠ ve věku 11 - 15 let a žáků II. st. ZUŠ v předmětu sólový zpěv:
    - práce s dětmi v předmutačním a mutačním období;
    - hlasová cvičení s ohledem na momentální stav a rozsah hlasu;
    - nácvik písní pro příslušný věk s ohledem na možnosti a rozsah hlasu a zájmy dítěte;
    - práce s nadanými žáky, kteří chtějí v budoucnu studovat zpěv na konzervatoři;
    - zásady práce s hlasem po mutaci;
    - hlasová cvičení s ohledem na rozsah hlasu, postupné zvětšování rozsahu a dynamických možností hlasu;
    - u hlasově nadaných žáků výběr náročnější pěvecké literatury;
    - důraz na výraz interpretovaných skladeb a cítění frází;
    - odlišnost práce se žáky, kteří jsou zaměřeni na populární zpěv;
Literatura
  • Blanka Morávková: Metodika zpěvu, JAMU 2008. info
  • Osnovy ZUŠ - hlasová výchova I. stupeň. info
  • Osnovy ZUŠ - sólový zpěv (II. stupeň). info
  • Jelena Holečková-Dolanská: 500 denních pěveckých cvičení, Praha, SNKLHU, 1956. info
  • sborníky lidových a umělých dětských písní. info
Výukové metody
Kolektivní výuka.
Metody hodnocení
Zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.