H70213l Historické ladění

Hudební fakulta
léto 2018
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D. (přednášející)
Vít Bébar (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H70213z Historické ladění )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Úvod do problematiky temperování: pythagorejské koma, syntonické koma, diesis, schismata Seznámení se základními dobovými spisy. Přehled o historických ladĕní a jejích charakteristikách (pythagorejské ladění, středotónové ladění, francouzské temperatury, německé ladění v období Johanna Sebastiana Bacha „wohltemperierte Stimmung“, rovnoměrné, moderní temperování). Praktické ladění (intervaly, vibrace, první temperatury, ladění dvou manuálů, ladění různých rejstříků, ladění celého cembala). Ladění a repertoár: přiměřenost daného ladicího systému vzhledem ke struktuře hudební skladby, k dobovému kontextu a dobové hudební teorii. Studenti se seznamují teoreticky a prakticky s různými systémy historického ladění. Dokážou rozlišit temperatury, orientují se v různorodosti regionálních odlišností ladění v Evropských zemích.
Literatura
  • Mark Lindley, Stimmung und Temperatur, Berlin 1986. info
  • Mark Lindley, Tuning the Harpsichord, skripta pro JAMU, München 1999 (český překlad je vytvořen studenty oborů cembalo a kompozice v roce 2000), zatím nevydáno. info
  • Pierre-Yves Asselin,Tempéraments, Paris 1983. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.