H70053Al Umění nových médií - umění a technika

Hudební fakulta
léto 2018
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H70053Az Umění nových médií - umění a technika )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZS:
    Předchůdci mediálního umění/"všechno moderní umění je mediální umění".
    1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s "novými médii": Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura "nových" médií. Multimedia.
    2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
    3. 50. - 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
    4. Televize TV jako světová síla, TV - médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize - umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie

    LS:
    Mediální umění (intermedia-multimedia) - od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
    1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
    2. Video art a video-instalace.
    3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
    4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
    5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
    6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
    7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
    8. Interaktivita, participace, networking - umění a telekomunikace (otevření dílo - interaktivní instalace a performance - HCI).
    9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
    10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie - robotické umění - evoluční umění).
    11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004 el. verze: < http://mediaartnet.org >. info
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979. info
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003. info
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997. info
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004. info
  • Dunn, D. Vasulka, W. vasulka, S. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE - WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992. info
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999. info
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997. info
Výukové metody
Přednáška 2/0.
Lectures. Readings.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje FF MU.
Metody hodnocení
Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points).
Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Students have to get at least 60 points for successful passing the test.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.