H40088HOl History of the Instrument and its Repertory II

Faculty of Music
Summer 2018
Extent and Intensity
1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Jurij Likin (lecturer)
Guaranteed by
Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER( H40088HOz History of the Instrument and its Repertory II )
Základní znalosti předmětu, získané na nižším stupni studia.
Úspěšné ukončení předmětu H40088HOl Dějiny a literatura nástroje II v ZS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Oboe (programme HF, N-HUDUM)
Course objectives
Poskytnout studentům znalosti v oblasti dějin a literatury hoboje, potřebných pro výkon povolání koncertního interpreta a pedagoga hry na hoboj.
Learning outcomes
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Syllabus
  • Tematický plán přednášek:

  • 1. a) Předchůdci hoboje: od prehistorie, předchůdci hoboje v antice, dřevěné dechové nástroje (předchůdci hoboje) v Evropě. b) Literatura sólová období baroka
  • 2. a) Baroko: vznik a vývoj nástroje, jeho použití, slavní interpreti. b) Literatura sólová romantického období
  • 3. a) Klasicismus: vývoj nástroje, jeho použití v orchestru, interpreti. b) Literatura sólová 2. poloviny XX století.
  • 4. a) Romantismus: vývoj nástroje, jeho použití v orchestru, interpreti. b) Literatura sólová klasicistního období.
  • 5. a) Hoboj v hudbě 2. poloviny 19. století - světové i české. Slavní interpreti a hobojisté komponující. b) Literatura sólová francouzských skladatelů.
  • 6. a) Vývoj hoboje v 19. století, hlavní konstrukční směry a cesta k modernímu hoboji (německá a francouzská výroba, aplikace Böhmova systému, přední francouzské výrobci), export francouzské hobojové školy. b) Skladby W. A. Mozarta pro sólový hoboj.
  • 7. a) Hoboj ve 20. století, jeho konstrukční podoba, výrobci celého světa, interpreti. Současný instrumentář hobojových nástrojů používaný v hudbě dnes (vedlejší nástroje). b) Hoboj ve 20. století: literatura sólová a komorní, použití hoboje v orchestru.
  • 8. a) Hoboj současnosti, pohled na nástroj v kontextu vývoje. Hlavní konstrukční typy, odlišnosti v mechanice. Výrobci. b) Literatura konce 20. století a počátku 21. století, nové interpretační techniky a jejich propagátoři.
  • 9. a) Konstrukční rozdíly hoboje barokního, romantického a moderního. b) Hobojisté – skladatelé světoví a čeští. Přehled nejznámějších komponujících hobojistů (nebo skladatelů, kteří hráli na hoboj) od dob baroka po současnost, místa působení, skladby.
  • 10. a) Pedagogové a metodiky hry na hoboj, školy hry na hoboj od minulosti po současnost. Nejznámější tvůrci hobojových škol a autoři etud pro hoboj ve Francii, Německu, Anglii, Itálii a v českých zemích (tj. vývoj na Pražské konzervatoři, HF AMU a HF JAMU). Současné vzdělávací instituce zabývající se hrou na hoboj v České republice.
    b) Hoboj ve skladbách Silvestriniho, Doratiho, Beria.
  • Literatura:
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
Literature
  • Suchý, F. : Historie a literatura hoboje. Rukopis, Brno 1965. info
  • Modr, A. : Hudební nástroje. Supraphon 1982. info
Teaching methods
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Assessment methods
Zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 2.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2018/H40088HOl