HF:H60354l Teorie kompozice I - Informace o předmětu
H60354l Teorie kompozice I
Hudební fakultaléto 2017
- Rozsah
- 2/2. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Martin Smolka (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 16:00–19:15 012
- Předpoklady
- EVER( H60354z Teorie kompozice I )
úspěšně vykonaná přijímací zkouška - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- orientace v hudbě 20. století z hlediska skladatelské techniky
- Osnova
- Teorie kompozice I má zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století, a to z hlediska kompoziční techniky. V optimálním případě bude student schopen probrané techniky v transformované podobě užít ve své kompoziční práci. Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur, pojmenovávání a analýzy. Seznamování se skladbami a jejich vnitřním ustrojením se děje pokud možno rozmanitými cestami - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
- fragmentace hudebního myšlení na počátku 20. století, různost tohoto jevu u Stravinského, Weberna a Janáčka
- Sravinský - bitonalita, střídavé takty, ostinata a další prvky jeho techniky
- Bartók - alfa akord, oktatonická škála, střety sekund, symetrie, zlatý řez ad.
- 2. vídeňská škola s důrazem na webernovský punktualismus, intervalovou redukci a symetričnost v práci s dvanáctitónovou řadu, Klangfarbenmelodie ad.
- průkopníci nového zvuku - Varése, Cagovy bicí a preparovaný klavír, Cowelovy clustery, Partch ad.
- Messiaen, jeho mody, rytmy, instrumentace apod.
- serialismus tří zakladatelů - Boulez, Stockhausen, Nono
- náhoda, indeterminismus a ticho - John Cage
- témbrová hudba několika typů - Penderecki; Ligeti a Xenakis; Lachenmann a Sciarrino
- aleatorika - Lutosławski ad.
- minimal music - fázový posun, building patterns ad. (Reich), aditivní technika (Glass), hoquetus (Andriessen)
- další vývoj zakladatelů avantgardy (Ligeti Horntrio, Stockhausen Mantra a Stimmung ad.)
- solitéři - Feldman (zpomalený čas, tichá hudba, rytmické labyrinty) Crumb (grafická notace, koláž), Kabeláč ad.
- postmoderní neostyly - polystylovost (Schnittke), od klastru k trojzvuku (Górecki), tintinabulli (Pärt) ad.
- Scelsi a spektralismus (Grisey)
- Teorie kompozice I má zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století, a to z hlediska kompoziční techniky. V optimálním případě bude student schopen probrané techniky v transformované podobě užít ve své kompoziční práci. Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur, pojmenovávání a analýzy. Seznamování se skladbami a jejich vnitřním ustrojením se děje pokud možno rozmanitými cestami - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
- Literatura
- Kohoutek, C. : Hudební styly z hlediska skladatele, PANTON, Praha 1976. info
- Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry. SHV, Praha 1965. info
- Hrčková, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
- Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace. AMU Praha, 1998. info
- HIS Voice, ročník 2006-9 (zejm. články na témata: Spektrální hudba, Cage, Berio, Lachenmann, Górecki, Sciarrino, Aperghis, Heiner Goebbels) The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
- Musik Konzepte. Edition Text+Kritik, Gmbh, München 1981 (zejm. Bartók, Varése, Webern, Nono, Boulez, Cage, Feldman ,Lachenmann). info
- Messiaen, Olivier: The technique of my musical language, Leduc, Paris 1956. info
- Schaeffer, Pierre: Konktrétní hudba. Supraphon, Praha 1971. info
- Harvey, Jonathan: The music of Stockhausen. Faber and Faber, London 1975. info
- Griffith, Paul: György Ligeti. Robson Books, Great Britain, 1997. info
- Varga, B.A.: Conversations with Iannis Xenakis. Faber and Faber, London, 1996. info
- Gwizdalanka, Danuta; Meyer, Krzysztof: Lutoslawski. Droga do mistrzostwa Polskie Wydawnictwo muzyczne, Warszawa 2004. info
- DeLio, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman. Excelsior Music Publishing Company, New York 1996. info
- Mertens, Wim: American minimal music: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass. Kahn & Averill, London 1983. info
- Reich, Steve: Writings on Music 1965 - 2000. Oxford University Press, New York 2002. info
- Thomas, Adrian: Górecki. PWM, Warszawa 1998. info
- Hillier, Paul: Arvo Pärt. Oxford University Press, 1997. info
- Partch, Harry: Genesis of a Music. Da Capo Press, New York 1974. info
- Výukové metody
- Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné seminární práce (domácí i na místě) - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
- Metody hodnocení
- Schopnost o probraných pojmech pojednat, označit je v notách i identifikovat z poslechu nahrávek.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2017/H60354l