H60301l Rozbor a dramaturgie oper I

Hudební fakulta
léto 2017
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 3. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
doc. Alena Vaňáková (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60301z Rozbor a dramaturgie oper I )
zájem o problematiku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s hlavními proudy operní tvorby 20. století na území českých zemí, praktické poznávání a analýza ukázek. Seznámení s hlavními proudy operní tvorby 20. století ve světovém kontextu, praktické poznávání a analýza ukázek.

Osnova
  • přednáška umožňující detailní analýzu hudební konstrukce operních děl s následnou diskusí o jeho divácké (ne)atraktivitě.

    Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera. Vývoj hudebně dramatické tvorby ve střední Evropě, Francii, Rusku a USA. Expresionismus v opeře, Sprechgesang, obliba jednoaktových oper. Symbolismus - náměty a odlišná hudební uchopení. Neoklasický návrat ve Francii a v Rusku. Nové směry 2. poloviny 20. století: minimalismus, postmodernismus, polská škola.
Literatura
  • Lexikony - Grove (operní), MGG, Riemann. info
  • Tyrrell, J. : Česká opera. Brno 1991-1992. info
  • Tyrrell, J. : Janáček´s operas. London 1992. info
  • Racek, J. : Leoš Janáček. Brno, 1963. info
  • Vogel, J. : Leoš Janáček. Praha 1963. info
  • Šafránek, M. : Bohuslav Martinů. Praha 1961. info
  • Křenek, E. : Über neue Musik. Wien, 1937. info
  • Stuckenschmidt, H.H. : Neue Musik. Zwischen den beiden Kriegen. 2 sv. Berlin, 1951. info
  • Collaer, P. : La musique moderne. Brusel 1958. info
  • Lébl, V. : Cesty moderní opery. Praha 1961. info
  • Jones, R.T. : Music by Philip Glass. New York, 1984. info
  • Trojan, J. : Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska, dil II., SPN Praha,1986. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.