H60166 Interpretační seminář II

Hudební fakulta
léto 2017
Rozsah
0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 16:00–17:35 108
Předpoklady
Absolvování tohoto předmětu v bakalářském stupni
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář slouží k průběžné prezentaci interpretačních výkonů studenta, ověřování kvalit jeho interpretace před významnějšími vystoupeními, konfrontaci jeho interpretační koncepce s názory ostatních studentů a pedagogů katedry. Studenti diskutují nad výkony kolegů s využitím veškerých poznatků získaných v aktuálním studiu odborných předmětů i ve vlastní interpretační a pedagogické praxi. Cílem je tříbení uměleckého názoru, samostatná pianisticko-estetická orientace studenta. Vzhledem k ustavičnému vývoji klavírního oboru je náplň seminářů stanovována v souladu se současnými trendy, s cílem předávat nejmodernější poznatky co nejrychleji a nejúčinněji širokému okruhu studentů všech ročníků. K tomu slouží různé typy náplně předmětu. Hlavní z nich:
1. Student prezentuje před ostatními studenty a pedagogy oboru průběžné výsledky své práce, jeho výkon je vzápětí veřejně hodnocen prostřednictvím debaty o interpretačních (estetických i technických) kvalitách a problémech.
2. Referáty vedoucího semináře nebo jiného pedagoga na konkrétní interpretační témata, reference studentů a pedagogů o soutěžích, stážích, kurzech atd.
3. Audio- nebo videoprojekce záznamů výrazných uměleckých výkonů s následným hodnocením.
4. Vystoupení hostů, laureátů významných soutěží, osobností, jejichž výkony přinášejí nové poznatky z oblasti soudobého interpretačního umění a pedagogiky.
Osnova
  • Seminář slouží k průběžné prezentaci interpretačních výkonů studenta, ověřování kvalit jeho interpretace před významnějšími vystoupeními, konfrontaci jeho interpretační koncepce s názory ostatních studentů a pedagogů katedry. Studenti diskutují nad výkony kolegů s využitím veškerých poznatků získaných v aktuálním studiu odborných předmětů i ve vlastní interpretační a pedagogické praxi. Cílem je tříbení uměleckého názoru, samostatná pianisticko-estetická orientace studenta. Vzhledem k ustavičnému vývoji klavírního oboru je náplň seminářů stanovována v souladu se současnými trendy, s cílem předávat nejmodernější poznatky co nejrychleji a nejúčinněji širokému okruhu studentů všech ročníků. K tomu slouží různé typy náplně předmětu. Hlavní z nich:
    1. Student prezentuje před ostatními studenty a pedagogy oboru průběžné výsledky své práce, jeho výkon je vzápětí veřejně hodnocen prostřednictvím debaty o interpretačních (estetických i technických) kvalitách a problémech.
    2. Referáty vedoucího semináře nebo jiného pedagoga na konkrétní interpretační témata, reference studentů a pedagogů o soutěžích, stážích, kurzech atd.
    3. Audio- nebo videoprojekce záznamů výrazných uměleckých výkonů s následným hodnocením.
    4. Vystoupení hostů, laureátů významných soutěží, osobností, jejichž výkony přinášejí nové poznatky z oblasti soudobého interpretačního umění a pedagogiky. Student si nejpozději ve 4. vyučovacím týdnu semestru rezervuje termín svého vystoupení na semináři čitelným vyplněním formuláře na nástěnce KKI, kde uvede i plánovaný repertoár a jeho minutáž. Nejpozději 14 dní před vystoupením repertoár a minutáž upřesní.
Literatura
  • Notové materiály skladeb různých stylových období - pokud možno urtexty, kritická vydání atd. info
Výukové metody
2 seminární hodiny týdně
Metody hodnocení
zápočet v závěru každého semestru je podmíněn
1. účastí nejméně 70%
(lze započíst i účast na vybraných akcích KKI - mistrovských třídách hostů apod.) 2. nejméně jedním sólovým vystoupením za semestr v rozsahu nejméně 10 minut
(lze započíst i aktivní účast na mistrovských třídách hostů KKI, orchestrálních konkursech HF apod.) 3. aktivní účastí v diskusích o interpretačních výkonech s uplatněním znalostí aktuálních přednášek předmětů základu oboru
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.