H51477Ol Dirigování I

Hudební fakulta
léto 2017
Rozsah
2/0/0. 15 kr. 15 z 30. Ukončení: kz.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H51477Oz Dirigování I )
Absolvování bakalářského studia, obor dirigování orchestru.
Studium partitur orchestrálních a operních děl 19. a 1. poloviny 20. století. Aktivní účast na semináři dirigování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Navázat na dosavadní znalosti a dovednosti získané během bakalářského studia. Příprava a nastudování koncertního vystoupení, respektive příprava a nastudování operního díla.

Osnova
  • V návaznosti na dosavadní teoretické i praktické dovednosti z bakalářského studia připravit a nastudovat koncertní vystoupení, respektive operní představení.

    -Hudba pozdního romantismu - další rozvoj harmonického myšlení.
    -Instrumentace, agogika a dynamika.
    -Bruckner, Mahler, R.Strauss - sonátová forma v symfoniích Brucknera a
    -Mahlera a formální řešení symfonické básně v dílech R. Strausse.
    -Nový výrazový akcent v italské operní tvorbě: verismus,
    -Puccini : Madame Butterfly, Tosca.
    -Symfonická hudba na přelomu 19.a 20.stol., impresionismus (Debussy, Ravel), první etapa modernismu (Janáček, Novák, Stravinskij).
    -Vokální symfonie po Beethovenově 9.symfonii (Bruckner,Mahler).
    -Symfonická složka v kantátové tvorbě.
    -Dramatismus v operní tvorbě na přelomu 19. a 20. století.
    -Leoš Janáček : Její pastorkyňa.
    -Impresionismus (Debussy, Ravel).

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování I (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Walter, B. : Gustav Mahler, Melantrich, Praha 1958. info
  • Krause, E. : Richard Strauss, SNKLHU, Praha 1959. info
  • Specht, R. : Richard Strauss und sein Werk, Hildesheim 1924 . info
  • Burian, K. : Puccini a jeho doba, Panton, Praha 1968. info
  • Martienssen - Lohman, F..: Beruf und Bewährung des Opernsängers, Schott, Mainz 1943. info
  • Reisser, J. : Pěvecká kultura našeho divadla, Urbánek, Praha 1918. info
  • Gräner, G. : Richard Strauss - Musikdramen, Schlesinger, Berlin 1927. info
  • Vogel, J. : Leoš Janáček, SHV, Praha 1963. info
  • Helfert, V. :Leoš Janáček, sv.1.,MU, Brno 1939. info
  • Vogel, J. : Janáček - dramatik, SHV, Praha 1965. info
  • Racek, J. : Hudebně teoretické dílo L.Janáčka, Supraphon, Praha 1968. info
  • Markewitsch, I.: Die Symphonien von L.v.Beethoven, Edition Peters, Leipzig 1983. info
  • Debussy, C. : Barvy a rytmus, SHV, Praha 1962. info
  • Marmel, R. : Claude Debussy, Athenaion, Potsdam 1951. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.