HF:H50330Sl Dirigování II - Informace o předmětu
H50330Sl Dirigování II
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Lubomír Mátl (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H50330Sz Dirigování II )
absolvování 1. ročníku - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Samostatná práce s komorním vokálním tělesem, krátké vystoupení v délce min. 20 minut.
- Osnova
- Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.
- metodika práce při zkouškách
- odhalení základních pěveckých a intonačních problémů
- vnímání zvuku a analýza jednotlivých hlasových skupin
- pěvecké vedení sboru z hlediska hudebního slohu
- studium skladeb z období renesance
- motetto, madrigal, villanella: interpretační různost
- mešní ordinarium
- zvuk a barva hudby renesančního věku
- vztah hudby a slova v renesanci
- vícesborová technika
- studium skladeb: J. Suk: Deset zpěvů pro ženský sbor a čtyřruční klavír op. 15, Palestrina, Lasso, J. G. Handl, Hassler, Vittoria kustické, fyziologické a fonetické problémy vokálního projevu se zaměřením na sborový zpěv
- pěvecké vedení zpěváků k barevné jednotě a sjednocení pěveckých individualit v hlasovou skupinu
- problémy sborové intonace
- přirozené a temperované ladění v praxi
- praktické rozlišování malých a velkých kroků z hlediska durové a mollové tonality, intonace intervalů z pohledu harmonické souvislosti a jejich variabilita
- držené enharmonicky změněné tóny
- mollová tonalita a její intonační vlivy
- intonační problémy vznikající špatnou pěveckou technikou
- otázky akustiky v souvislosti s intonací a barvou
- řízení sboru s malým instrumentálním doprovodem
- studium děl: A. Bruckner: Motetta, L. Janáček: Otčenáš, P. I. Čajkovskij: Liturgie sv. Jana Zlatoústého, Palestrina: Missa papae Marcelli, Monteverdi, Gesualdo da Venosa
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.
- Literatura
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- zkouška + zkouška
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2016/H50330Sl